13.10.2016

Fly-helt gav forkert førstehjælp

Har du hørt historien om den kinesiske læge, der er blevet fremstillet som en helt, fordi han på et fly “reddede” en mand med epilepsi ved hjælp af en ske og nogle tandstikkere? Problemet er bare, at flypersonalet og den såkaldte helt gjorde alt det, man IKKE skal gøre, når man yder førstehjælp til en, der har et epileptisk krampeanfald.
Inden vi fortæller historien, er det noget, vi må slå fast: Hvis du overværer et epileptisk anfald, så gå ikke i panik. Og put ALDRIG, ALDRIG noget ind i munden på en, der har et epileptisk anfald. Du risikerer at vedkommende får ødelagt tænderne eller bliver kvalt.
Det er Ekstra Bladet, der har læst udenlandske medier og fundet historien om lægen Tian Yu, der til daglig er læge på lungeafdelingen på Shanghai Hospital. I Ekstra Bladet og flere udenlandske medier bliver lægen fremstillet som en helt, fordi han i et fly på vej fra Kashgar til Urumqi i Kina skred ind og ydede førstehjælp, da passagererne og personalet på et fy fra flyselskabet Air China gik i panik, da de opdagede, at en mandlig passager var blevet ramt af et epileptisk anfald med kramper og fråde om munden.

Dansk læge slår alarm

Den kinesiske helt bad i følge pressen om en ske og nogle tandstikkere. Skeen brugte han til at holde mandens tunge nede – efter sigende for at undgå, at manden ikke blev kvalt eller bed sig i tungen. Tandstikkerne brugte han som interimistiske akupunktur-nåle til at stimulere forskellige steder på hovedet, der i følge kinesisk medicin skulle kunne stoppe anfald.
Epilepsioverlæge på Bornholms Hospital og privathospitalet Danmark, Bjarke á Rogvi-Hansen, kontaktede Epilepsiforeningen, da han så historien, for som han skriver til os i en mail:
“Kunne man tage udgangspunkt i historien og gentage, at man under ingen omstændigheder må stikke noget i munden på en person der kramper. Anfaldet varer i gennemsnit 1,5 minut. Behandlingen består i at beskytte personens hoved til anfaldet er slut og herefter lægge i sideleje indtil bevidstløsheden fortager sig. En ske i munden kan medføre skader på tunge og tænder.”
Vi synes Bjarkes forslag er en god ide, så her kommer det, den kinesiske “helt” burde have gjort:

Førstehjælp ved epileptiske krampeanfald

• Vær rolig, anfaldet gør ikke ondt og går ofte over af sig selv i løbet af 2-3 min.
  • Beskyt hovedet mod stød og slag, læg fx en trøje eller lign. under hovedet.
  • Fjern genstande personen kan slå sig på.
  • Hold ikke personen fast, det stopper ikke anfaldet.
  • Stik ikke noget i munden på personen – det ødelægger tænderne.
  • Når kramperne er ophørt, sørg for frie luftveje ved at lægge personen om på siden.
  • Bliv ved personen, til bevidstheden er vendt tilbage og vedkommende kan klare sig selv.

Tilkald kun 112, hvis: Kramperne varer i mere end 5 minutter. Anfaldet gentager sig. Anfaldet sker under badning. Eller personen er kommet til skade.
Se og/eller hent en plakat med førstehjælpsråd ved krampeanfald i vores webshop

Førstehjælp ved mindre anfald

Det er ikke alle anfald der er kramper. Når der er tale om anfald, som ikke er kramper, kan personen opleve, at bevidstheden påvirkes i større eller mindre grad f.eks. ved sort tale, angst, fjernhed, smasken eller tilsyneladende formålsløse handlinger.

• Vær rolig, sørg for personen ikke skader sig selv.
  • Bliv ved personen til den fulde bevidsthed er vendt tilbage og han/hun kan klare sig selv.

Se og/eller hent en plakat med førstehjælpsråd ved mindre anfald i vores webshop

Flypassageren klarede den

Historien om den kinesiske flypassager, der fik et anfald, og “helten” med skeen endte med, at passageren efter nogle minutter kom til sig selv og kunne bede om et glas vand. Om det var på grund af lungelægens stikkeri med tandstikkere, eller om anfaldet helt naturligt klingede af efter et par minutter, sådan som den slags normalt gør, er ikke lige til at sige.
(Kilde: Ekstra Bladet og Daily Mail og Bjarke á Rogvi-Hansen)