28.08.2015

Folketings-ansvar i Odense-sag

Både nyhedsmedier og sociale medier har været i kog, siden det kom frem, at Odense kommune vil lukke hver femte sag med udsatte børn og unge fordi kommunen mangler penge.
Dansk Epilepsiforenings landformand, Lone Nørager Kristensen, har i dag (28. august) et debatindlæg i Fyens Stiftstidende, hvor hun under overskriften "Svesken på disken i Odense" peger på, at Odense-sagen er et eksempel på, hvad der kan ske, når kommunernes økonomi strammes for hårdt.
I debatindlægget skriver formanden: "Når lokalpolitiker og embedsmænd begynder at fifle med reglerne og finde smutveje, så er det fordi, der ikke er penge til at betale for det, som borgerne har ret til. Derfor har jeg også lyst til at råbe folketingspolitikerne op. Vi er ved at nå det punkt, hvor land bliver bygget med økonomi og ikke lov, hvor det er fuldstændig vilkårligt, hvem besparelserne rammer, og hvor undersøgelse efter undersøgelse dokumenterer, at borgerne har tabt tilliden til deres myndigheder, fordi de siger et og gør noget andet."
Indlægget kan også læses på vores blog
(Kilde. Dansk Epilepsiforening)