14.09.2018

”Forhåbentlig kan jeg med dette PhD-projekt være med til at forebygge pludselige og uventede dødsfald hos personer med epilepsi”

Kommende neurolog vil i sit PhD-projekt gøre os klogere på SUDEP – pludselig og uventet død ved epilepsi

Den 38-årige læge og Ph.d.-studerende Marius Kløvgaard Sørensen (billedet) har netop startet sit store Ph.d.-projekt. I de næste to år vil han med hjælp fra forskellige nationale registre prøve at gøre os alle klogere på, hvorfor nogen patienter med epilepsi dør af såkaldt SUDEP  (Sudden Unexpected Death in Epilepsy – pludselig uventet død ved epilepsi).

”Projektet går kort fortalt ud på at prøve at forklare, hvorfor der er en hyppigere forekomst af pludselig og uventet død blandt patienter med epilepsi – det såkaldte SUDEP fænomen”, fortæller den kommende neurolog.

”I forvejen ved man, at patienter med svær og vanskelig behandlelig epilepsi, samt patienter som også har en psykiatrisk diagnose, har den største risiko for SUDEP. Vi håber at kunne gøre denne viden mere præcis, så man også vil kunne begynde at forebygge de pludselige dødsfald”, siger han og tilføjer:

”Desuden vil vi gerne identificere de personer med epilepsi, som har den højeste risiko for SUDEP, for på den måde at kunne målrette eventuelt forebyggende tiltag til de rette personer.”

Hvilken betydning kan dit projekt få for mennesker med epilepsi?

“Forhåbentlig kan jeg med dette PhD-projekt være med til at forebygge pludselige og uventede dødsfald hos personer med epilepsi.”

Epilepsi er et interessant arbejdsområde

Hvorfor har du lige valgt det emne?

”Risikoen for pludselig død hos patienter med epilepsi berører såvel patienter som pårørende. Det er en risiko forbundet med at have epilepsi, som man på grund af den sparsomme konkrete viden ikke altid får snakket med læge omkring, og som man på nuværende tidspunkt heller ikke kan gøre ret meget for at forebygge. Men derfor er det stadig en risiko, som de fleste epilepsipatienter og pårørende sikkert har kendskab til og må forholde sig til.”

Hvor stammer din interesse for epilepsi fra?

”Jeg har i forbindelse med min igangværende uddannelse til neurolog arbejdet i Epilepsiklinikken på Rigshospitalet. Patienter kan have epilepsi af mange forskellige årsager, og deres symptomer og anfald kan være meget forskellige, alt efter hvorfra i hjernen de udspringer. På samme måde kan forløbet af de enkelte personers epilepsi være meget forskellige. Det, synes jeg, gør epilepsi til et meget interessant arbejdsområde.”

Marius Kløvgaard Sørensen synes, det er vigtigt at kunne arbejde på tværs af lægelige specialer: ”Derfor indeholder projektet ud over epilepsi også emner inden for hjertemedicin, da man også her arbejder meget med pludselig død. For eksempel kigger vi også på uregelmæssige hjerterytmer hos personer med epilepsi.”

Ph.d.-projektet, der har arbejdstitlen ”Tidlig død hos patienter med epilepsi; epidemiologi, årsagsmekanismer og forebyggelse” forventes færdigt i slutningen af august 2020.

Epilepsiforeningen