07.03.2011

Formand: Tv-advarsler er god ide

Selvom der ikke er nogle danske regler på området, er nogle danske tv-kanaler begyndt at advare seere med fotosensitiv epilepsi, hvis et program indeholder flimrende lys.
SBS Net, der har de danske Kanal 4, 5 og 6, sender fra England og skal derfor overholde engelsk lovgivning. I England skal der advares, hvis et program kan fremprovokere anfald hos personer med fotosensitiv epilepsi. Derfor er de også begyndt at advare på de danske kanaler.
”Vi er begyndt at advare om det, inden serien ‘The Big Bang Theory”, fordi vi blev opmærksomme på, at BBC gør det samme,” siger informationschef Jesper Jürgensen fra SBS Net.
Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen (billedet), mener, at problemstillingen er værd at se nærmere på:
”Det er relevant at undersøge, hvorfor der er en forskel på, hvad man sender på dansk tv og på engelske kanaler,” udtaler hun og kalder advarslerne for “en rigtig god idé”.
For 14 år siden fik 700 japanske børn epilepsianfald, da sad og så et tv-afsnit af Pokemon. Siden er det blevet mere og mere udbredt at bringe advarsler, hvis et program indeholder flimrende lys. Det ses fx jævnligt før programmer på kanalen National Geographic. Og for nylig fortalte vi om en musikvideo af Kanye West, der blev pillet af YouTube og sat på igen med en advarsel til personer med fotosensitiv epilepsi.
Hvis kontrasterne i tv-billedet skifter over 12 gange på et sekund, kan det fremkalde anfald hos personer med fotosensitiv epilepsi. I Danmark har 2 % af personerne med epilepsi fotosensitiv epilepsi – det er ca. 1.100 personer.  Ifølge formanden for Dansk Epilepsiforening, har foreningen ikke haft henvendelser fra medlemmer, der har fået anfald af at se dansk tv.
(Kilde: Netavisen Weekendnyt)