09.03.2011

Medicin til gravide

En ny undersøgelse fra Bispebjerg Hospital viser, at mere end halvdelen af alle gravide kvinder får mindst en type receptmedicin i løbet af graviditeten.I en artikel fra JP den 7. marts 2011 fremgår det, at ny medicin aldrig bliver testet på gravide og ammende før godkendelse, fordi læger og producenter er bange for, at den nyudviklede medicin kan skade fostre og de nyfødte børn.
»Ingen virksomhed, etisk komite eller myndighed kan holde til at tage ansvaret, hvis noget går galt. I stedet lukker vi alle øjnene, godkender præparaterne og skubber det over til lægerne at tage beslutningen om at give usikker medicin til de gravide, som intet får at vide om eksperimentet,« siger professor i klinisk farmakologi Kim Brøsen til JP.
Derfor er de gravide og deres børn i realiteten forsøgspersoner i virkelighedens verden, når først medicinen godkendes, og lægerne begynder at udskrive den til gravide og ammende.I den undersøgelse, som refereres til fra Bispebjerg Hospital, vil jeg formode, at der også indgår kvinder med epilepsi, som dagligt tager medicin. Det siger sig selv, at gravide kvinder med epilepsi ikke kan opgive at blive behandlet for epilepsi, mens de er gravide.
Derfor er det godt, at Referenceprogram for epilepsi, som tilrettelægger al epilepsibehandling i Danmark, opfatter gravide kvinder med epilepsi som en risikogruppe. Kvinder i den føde dygtige alder anbefales at kontakte egen epilepsilæge hvis graviditet ønskes. Programmet anbefaler også, at patienten henvises til ambulant kontrol på sygehuse med etableret neurologisk/obstetrisk samarbejde og at fødslen foregår på et sygehus, hvor der er neurologisk, obstetrisk og pædiatrisk afdeling med døgnservice. Samtidig indsamles data i en stor database. Alt dette skal skabe så trygge rammer som muligt for kvinder med epilepsi, som ønsker at få børn.
Dansk Epilepsiforening bakker op om referenceprogrammet som et krav: Kun løbende overvågning af lægemiddelbivirkninger og registrering fulgt op af ekspert-rådgivning kan sikre, at kvinden ikke stilles i et ubehageligt valg mellem enten at vælge graviditeten fra eller løbe risiko for at evt. følgevirkninger af medicinen påvirker det ufødte barn. Dilemmaet for kvinder, som har epilepsi som har brug for daglig epilepsi medicin er i forvejen stort og risikominimering er derfor en nøgleopgave for sundhedsvæsenet.
Af Lotte Vinther Andersen, sygeplejerske