24.05.2016

Fortæl din historie

Epilepsiforeningen har tidligere bragt videoer på Facebook, hvor mennesker med epilepsi og forældre til børn med epilepsi har fortalt deres historie. Det var stærke film, der rørte mange mennesker. Det vil vi gerne gøre igen. For det hjælper at tale om det. Så tag din mobil, start videofunktionen og fortæl lidt om din epilepsi og dit liv. Og send filmen til Dansk Epilepsiforening, så den kan blive spredt.
Det kan hjælpe dig at fortælle, om de udfordringer, du har med epilepsi. Og det kan hjælpe andre, der er i samme situation at høre din historie. For du er ikke alene. Og hver gang nogen fortæller historien om deres liv med epilepsi, bliver verden lidt klogere på epilepsi.

Sådan skal du gøre

1. Du skal filme filmen på din mobil – husk at holde mobilen vandret.

2. Filmen må højst vare 3 minutter

3. Fortæl kort: Fortæl dit fornavn og lidt om dig selv. Hvor længe har du haft epilepsi? Hvad har epilepsien betydet for dit liv? Hvad gør du for at håndtere din epilepsi? Giv eventuelt et godt råd til andre med epilepsi.

4. Gå ind på www.wetransfer.com og send den til epilepsi@epilepsiforeningen.dk. Filmfiler er så store, at de ikke bare kan sendes med en mail. Det er derfor du bliver nødt til at bruge wetransfer eller en lignende tjeneste til at sende store filer.

Hvilken slags film skal det være?

Vi ønsker ærlige film, der beskriver hverdagen, som den er for personer med epilepsi. Men vi ønsker også film, der kan give håb, så de kan hjælpe andre med epilepsi.
Vi ønsker personlige og autentiske film, så det gør ikke noget, at den er "håndholdt"

Praktiske tips og tricks

Stil dig eller sæt dig, så du har det godt. Hvis du optager udenfor, skal du være opmærksom på lyden, og hvis du optager indenfor, skal du være opmærksom på lyset. Du kan for eksempel prøve at optage en lille bid først og se, hvordan det ser ud og lyder.

Hvad bruger Epilepsiforeningen filmen til?

Når du sender filmen til Dansk Epilepsiforening, accepterer du, at den måske bliver delt på foreningens Facebookside og hjemmeside. Vi ved ikke, hvor mange film, vi får. Derfor ved vi heller ikke, om vi får mulighed for at dele dem alle sammen. Guide: Du kan downloade en guide her Du kan se andres film på Facebook

Lav en film på Epilepsikonferencen

Projektet med at dele historier om epilepsi er sponseret af UCB Nordic. Og på Epilepsikonferencen 27. maj i Odense, har de en stand, hvor de hjælper folk med at optage film, hvor folk fortæller om livet med epilepsi.

Du kan stadig nå at tilmelde dig Epilepsikonferencen

Epilepsikonferencen den 27. maj på Hotel Radisson Blu H. C. Andersen i Odense er årets epilepsi-begivenhed. H.K.H. Prinsesse Marie overrækker forskningslegater, og forskerne præsenterer deres resultater og projekter. Og dagen igennem er der oplæg, workshops og underholdning ved nogle af landets førende inden for deres felt. Hør bl.a. om behandling af børn med epilepsi, inklusion, kørekortsproblematikker, seksualitet, cannabis og kirurgi. Se programmet og tilmeld dig her. Hvis du ikke er medlem kan du spare 225 kr. og få et medlemskab med i købet ved at melde dig ind i Epilepsiforeningen, når du tilmelder dig konferencen.