Gabapentin kan give overfølsomhedsreaktion

18.09.2012

Indlægssedler for epilepsimedicinen Gabapentin skal for fremtiden advare om, at en af de mulige bivirkninger er, at man kan få allergiske reaktioner, uden at der er tegn på udslæt. De allergiske reaktioner kan være alvorlige.

Det er Sundhedsstyrelsen, der har oversat CMD(h)’s anbefalinger til dansk. I oversættelsen understreges det, at man kan få tidlige tegn på overfølsomhed som feber eller hævede lymfeknuder, selvom der ikke er synligt udslæt.

De vigtigste symptomer på en mulig allergi er udslæt, hævede kirtler som ikke forsvinder, hævelse af læber og tunge, gulfarvning af huden eller det hvide i øjnene og usædvanlige blå mærker eller blødning.

Oplever man nogle af disse symptomer, skal man opsøge sin læge.
CMD er en europæisk institution, der på baggrund af bl.a. forskningsresultater laver fælles anbefalinger om medicinske produkter.

(Kilde: Sundhedsstyrelsen)