Gammel kræftmedicin giver håb for mennesker med epilepsi

Forskere har i dyreforsøg set, at stoffet natriumselenate kan mindske antallet af anfald og samtidig forbedre indlærings- og hukommelsesproblemer. Nu skal det testes på mennesker

Sodium selenate - på dansk natriumselenate - blev i sin tid brugt til behandling af kræft. Nu skal det testes på mennesker med epilepsi. Foto: Arkiv

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Stoffet natriumselenate har i over 10 år været kendt som kræftbehandling. Nu mener australske forskere, at det måske også kan bruges til behandling af epilepsi.

I dyreforsøg har stoffet vist, at det ikke blot mindsker antallet af anfald, men måske også behandler nogle af de følgevirkninger, epilepsien tit har, så som indlærings- og hukommelsesvanskeligheder. Og de australske forskere vil nu teste det på mennesker. Det skriver Epilepsy Today, der udgives af den engelske epilepsiforening, i deres juninummer.

Tilbage i 2016 så den australske forsker Shi-Jie Liu og hans kollegaer på natriumslelenates evne til at behandle epilepsi, status epilepticus og posttraumatisk epilepsi i dyremodeller.

Lius teori var, at natriumselenatet ville ændre sammensætningen af proteiner i hjerne, så mængden af proteinet tau blev lavere. I forvejen var proteinet tau kendt som et protein, der skadede hjerneceller hos patienter med Alzheimers og demens.

I forsøgene viste det sig, at det gamle kræftpræparat havde den ønskede effekt. Mængden af tau og dets skadelige virkning blev reduceret, og epilepsiens udvikling blev bremset, og dens følgevirkninger blev mindsket.

Forsøg på mennesker

I et forsøg fra i år har en gruppe forskere med Pablo Miguel Casillas-Espinosa i spidsen afprøvet natriumselenate på dyr med temporallapsepilepsi. Igen viste det sig, at natriumselenat havde en “sygdomsmodificerende effekt” på tilstanden, herunder forbedring af indlærings- og hukommelsesproblemer forbundet med epilepsien.

Nu vil Shi-Jie Liu og hans hold i Australien udføre kliniske forsøg på mennesker, startende i oktober, for at se, om virkningerne af den gamle kræftmedicin er den samme hos mennesker. Og de har fået 3 millioner dollars (21 millioner kr.) i støtte til deres projekt af fra Medical Research Future Fund.

Epilepsy Today (pdf) og PubMed og Elife