29.07.2014

Gevinst i job til handicappede

Samfundet kan tjene 10 mia. kr., hvis vi over de næste 10 år kan få blot én procent af danskerne med et handicap i den arbejdsdygtige alder i ordinære job i stedet for at havne på førtidspension. Det er blot 6.000 mennesker der skal i job. Og vi kan tjene yderligere 3,3 mia. kr., hvis samme antal kommer i fleksjob. Faktisk er gevinsterne ved at få personer med handicap i job så store, at det kan betale sig at bruge op til 270.000 kr. om året på, at en person kommer i ordinært job, fremfor på førtidspension.
Det viser en ny rapport, som COWI har lavet for Det Centrale Handicapråd.
"Vi siger tit, at det er en god investering, at vi indretter os, så mennesker med handicap også kan deltage og bidrage. Men vi har manglet de tørre tal. Dem giver rapporten ’Samfundsøkonomiske gevinster ved arbejdsmarkedsrettede indsatser for personer med handicap," siger Tue Byskov Bøtkjær, der er formand for Det Centrale Handicapråd.
Rapporten viser desuden, at det kan være klogt at sætte ind på fastholdelse. For mange personer med handicap, der i dag er på overførselsindkomst, har tidligere været selvforsørgende – og det gælder endnu flere, hvis man går 10 år tilbage.
Tallene falder godt i tråd med tal fra socialundersøgelser lavet på epilepsiområdet af professor Poul Jennum og professor Jakob Kjellberg i 2011.
Deres undersøgelse viste, at sundhedsomkostningerne forbundet med mennesker med epilepsi i gennemsnit er 25.814 kr., men de samfundsomkostninger, der kommer oven i på grund af sociale udfordringer i gennemsnit er 82.769 kr. De to forskere konkluderede, at samfundet kunne spare mange penge, ligesom mennesker med epilepsi ville få det bedre, hvis der blev lavet en bedre social- og arbejdsmarkedsindsats.
(Kilde: Det Centrale Handicapråd og Dansk Epilepsiforening)