28.07.2015

Gode råd til mænd

Vi har talt med sygeplejersken bag afgangsprojektet om mænd med epilepsis seksuelle problemer, ”Der er sgu ikke meget mand over mig”, Trine Arnam-Olsen Moos. Vi har bl.a. fået hende til at komme med nogle gode råd til mændene.
I sin interviewundersøgelse konkluderer Moos, at mange mænd med epilepsi oplever problemer med deres seksualitet, der fører til følelser af skyld, skam, utilstrækkelighed og en opfattelse af ikke at være en "rigtig mand". Hun peger også på de problemer, der er med at tage emnet op – ikke kun blandt de mandlige patienter, men også blandt sygeplejersker og læger. Den konklusion har hendes kollegaer taget til sig:
”Jeg har oplevet en stor interesse for mit projekt og dens konklusioner på mit arbejdssted. Mange  – faktisk især læger – giver netop udtryk for at det er svært at spørge patienterne til deres seksualitet. Lægerne føler sig ofte lidt usikre på, hvad de skal stille op med seksuelle problemstillinger, for mange føler sig ikke kompetente nok på dette felt. Vi har talt en del om at det ikke nødvendigvis handler om at være eksperter på dette felt. Det handler der imod om mod til at tage samtalen om seksualitet – og hvis ikke det kan løses af en epilepsilæge findes der sexologer eller seksualvejledere, der kan henvises videre til,” fortæller Trine Arnam-Olsen Moos.
På Epilepsihospitalet, hvor hun arbejder, prøver man nu at gøre noget ved det: ”Jeg kan fortælle, at vi i den afdeling hvor jeg arbejder, netop har udviklet et nyt undervisningsmateriale til patienter, der har problemer med deres seksualitet. Denne undervisning lægger op til en ”bredere” snak om seksualitet i forhold til tidligere, hvor vi især fokuserede på fysiske, epileptologiske, årsager til seksuelle problemer. Vores indtryk er, vores patienter er meget glade for det nye materiale, som de også kan få med hjem, og at det åbner op for en god snak omkring seksualitet – også med de pårørende!”
I undersøgelsen går dine konklusioner på, hvad behandlerne bør have øget opmærksomhed på. Kan du give fx 3-5 gode råd til mænd med epilepsi, der ikke føler sig som ”rigtige mænd” eller har problemer med seksualiteten i bred forstand?
Til det svarer Trine Arnam-Olsen Moos:

1. DU ER IKKE ALENE: Først og fremmest: Du er ikke alene: Op imod 30 % af mænd med epilepsi oplever problemer relateret til deres seksualitet.

2. TAL OM DET: Det er på ingen måde skamfuldt, at nå den erkendelse, at man kan have brug for at tale med andre om sin seksualitet. Hvis du har problemer med din seksualitet så tal med din epilepsisygeplejerske eller læge om det. Selvom det kan være svært at spørge så husk at også sygeplejersker og læger er seksuelle væsener og vi har en pligt til at hjælpe dig med dine problemer eller henvise videre til nogen der kan hjælpe dig.

3. SKRIV NED: Det kan være en god ide at tænke over dit liv/parforhold/seksualitet og skrive nogle ting ned inden samtalen med din epilepsilæge eller sygeplejerske. Det kan være nemmere at starte en samtale hvis du har nogle spørgsmål at gå ud fra når du skal tale om din seksualitet.

4. LYT TIL DIG SELV: Ofte skyldes problemer omkring seksualiteten ikke kun en enkeltstående årsag, men skal findes i et helhedsbillede af livet som epilepsipatient. Problemerne kan f.eks. skyldes manglende kommunikation i forholdet, seksuelle problematikker af enhver art, angst for at få anfald, angst for at miste, forventningspres, lavt selvværd, depression eller medicinbivirkninger. Her er intet rigtigt og forkert. Vi er alle forskellige mennesker og derfor er det vigtigt at du har modet til at tage udgangspunkt i dig selv og din egen historie.
Læs om mænd og seksuelle problemer Læs om mænd og epilepsi  (Kilde: Dansk Epilepsiforening og ”Der er sgu ikke meget mand over mig”)