08.06.2011

Hæng dig ikke i detaljer – brug Randers-reb!

”… til at få gennemført besparelserne er der kun den mulighed, at nogle af beboerne afgår ved døden.”
Jeg havde nær fået kaffen galt i halsen! Men den er god nok. Citatet ovenfor er fra Randers Kommune, og ja (!) det er fra et kommunalt notat om besparelser på bosteder for mennesker med handicap!
Ikke alene skal samfundets svageste efterhånden holde for som syndebukke, når adskillige af landets borgmestre beklager sig over, at netop de svageste er skyld i kommunernes dårlige økonomi. Nu skal de svageste også skamme sig over, at være i live!
Det er beskæmmende at være vidne til!
Det ligger underforstået i den hetz, kommunerne turer frem med i det offentlige rum, at samfundet – det er ”os andre”. Os, der ikke fejler noget videre. Os, der ikke fra fødslen er udstyret med mentale eller fysiske handicap. Os, der selv kan stå op om morgnen, os, der kan tage en uddannelse, os der kan klare et fuldtidsjob, os, der kan betale vores skat. Og ikke mindst: Os, borgmesteren håber at få stemmer fra til næste kommunalvalg!
Da TV-2 søndag aften bragte et indslag om tilstandene i Randers, sammenlignede Knud Aarup, direktør i Socialforvaltningen i Randers Kommune selv tilstandene med noget man sidst så Nazi-Tyskland. Se hele indslaget her
Helt så galt går det ikke i dagens Danmark, for i Nazi-Tyskland nøjedes man ikke med at spekulere i, hvornår (eller hvor hurtigt) mennesker med handicap afgik ved døden. Næ, dengang satte man som bekendt aflivning i system.
Men vi er nødt til at råbe vagt i gevær! Ikke alene er tonen fra de højst-råbende borgmestre ubønhørlig og udstiller enkelt-borgere helt urimeligt. Ingen bør undskylde, at man stadig er i live. Jeg fristes derfor til at opfordre enkelte af landets borgmestre til ikke at hænge sig i detaljer om, hvor længe borgere med handicap holder sig i live, når nu Randers-reb er så glimrende et alternativ.., men det vil nok være at gå over stregen?
Af Landsformand Lone Nørager Kristensen