05.04.2013

Handicapcenter gør forældre syge

Når forældre til børn med handikap kastes rundt mellem forskellige sagsbehandlere, der ikke møder dem med forståelse, kan det blive så voldsom en belastning, at de til sidst bukker under for stress.
Det bekræfter flere faglige eksperter med kendskab til de problemer, der plager Handicapcenter København, og som Politiken har beskrevet i en række artikler.
I et forsøg på at få bugt med voksende sagspukler og mange fejl har Handicapcentret indført den såkaldte Lean-model, hvor sagsbehandlingen splittes op mellem flere afdelinger og hver ydelse skal søges separat. Men ifølge en stor gruppe forældre sejler sagsbehandlingen fortsat med store konsekvenser for familierne.
»Jeg kan høre, at den model har gjort forældrenes sager endnu værre. Det er helt uoverskueligt og utrolig tidskrævende«, siger læge Anette Graungaard til Politiken.
Hun har som praktiserende læge og forsker ved afdelingen for Almen Medicin på Københavns Universitet fulgt en række forældre gennem ni år, efter at de fik et barn med handikap.
Et af problemerne er, at forældrene bliver bedt om at dokumentere alt ned i de mindste detaljer, hver gang de søger om en ydelse. Ofte skal de dokumentere de samme ting igen og igen.
»Min forskning viser, at mange forældre er nødt til at vælge mellem nattesøvn eller formularer til kommunen,« siger læge Anette Graungaard til Politiken. Læs hele artiklen