05.04.2013

Medicintilskud sat under lup

Sundhedsstyrelsen har igangsat en revurdering af tilskudsstatus for alle epilepsipræparater, og ”Medicintilskudsnævnets forslag til indstilling til tilskudsstatus for lægemidler mod epilepsi”  er nu sendt til høring.

Det skal understreges, at der er tale om en indstilling på nuværende tidspunkt, og ingen af forslagene er vedtaget – endnu.

Nævnet har i processen i særlig grad lagt vægt på at sammenligne præparaternes pris med deres effekt. På den baggrund har nævnet blandt andet indstillet, at 10 epilepsipræparater skal gå fra generelt tilskud til klausuleret tilskud, og at enkelte præparater helt skal miste deres tilskudsstatus.

Ved første øjekast er det dansk Epilepsiforenings opfattelse,  at nogle af forslagene kan få ret omfattende betydning for brugerne af et par epilepsipræparater.

Dansk Epilepsiforening er i disse dage ved at gennemgå det meget omfattede udspil nøje med henblik på at afgive et kvalificeret høringssvar som skal afleveres senest 21. juni 2013. Følg med på hjemmesiden, hvor der i nær fremtid vil blive lavet et tema om dette emne.

Du kan læse og downloade ”Medicintilskudsnævnets forslag til indstilling til tilskudsstatus for lægemidler mod epilepsi” her

(Kilde: Medicintilskudsnævnet og Dansk Epilepsiforening)