14.03.2011

Herpesvirus og epilepsi

Dr. Li og kollegaer fra West China Hospital ved Sichuan University i Chengdu Sichuan har gennemført en undersøgelse af den menneskelige herpesvirus 6B og dens forhold til epilepsi. De undersøgte kirurgisk fjernet hjernevæv fra patienter med tindingelaps-epilepsi for tilstedeværelse af menneskelige herpesvirus 6A, 6B, HSV1, HSV2. Forskerne fandt HHV6B DNA i 9 prøver ud af 32 i hjernevæv hos patienter med tindingelapsepilepsi og kun i en ud af de 12 kontrolprøver. Der var også andre tegn på mulig tilstedeværelse af menneskelig herpesvirus i hjernevævs-prøverne.

Dr. Li understreger, at der er brug for mere viden, før man kan sige, at der er en forbindelse mellem herpesvirus 6A eller B? og epilepsi. Men undersøgelsesresultatet kan bruges i forbindelse med kliniske undersøgelser og medicinsk forskning, mener han.

Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske, Lotte Vinther Andersen, peger også på behovet for mere viden og understreger, at der ikke er nogen fare for, at personer med herpes skulle udvikle epilepsi:

”Man skal bide mærke i, at undersøgelsen viser, at der kan være en mulig sammenhæng mellem epilepsi og herpesvirus, man skal altså ikke gå unødigt og bekymre sig, om man udvikler epilepsi pga. et forkølelsessår. Derimod synes jeg, at det er vigtigt med mere viden inden for epilepsi for at komme nærmere årsagssammenhænge, som kan komme behandling og mennesker med epilepsi til gode,” udtaler Lotte Vinther Andersen.

(Kilde: epilepsy.com)