30.03.2020

Hjerneforsker fortæller hvad musikken gør ved hjernen

”Der er områder, der finder mening, områder der finder rytme i musikken og områder, der giver os glæde”, siger hjerneforsker Troels W. Kjær om musikkens påvirkning af vores hjerne.

Desværre blev Hjerneugens mange arrangementer aflyst på grund af coronakrisen. Et af ugens temaer var musikkens påvirkning af hjernen. Det emne tager hjerneforsker Troels W. Kjær op her i en lille film, der blev produceret i forbindelse med hjerneugen.

Musikken har stor betydning: ”Den sætter gang i nogle netværk, som du måske ikke har brugt for nylig, og så opstår der en fornemmelse af en sommerdag eller en kæreste, man kyssede med,” siger hjerneforskeren  blandt andet.

Hjernen i Fokus, der står bag filmen, er et samarbejde mellem en række patientforeninger, som alle på hver deres måde har hjernen i fokus. I uge 11 arbejder foreningerne sammen om at skabe opmærksomhed om hjernens fantastiske potentiale, herunder de udfordringer som en syg eller skadet hjerne giver.

Hjernen i Fokus