03.11.2011

Hvad gør Dansk Epilepsiforening

For at gøre en lang historie kort: Vi gør alt, hvad der er muligt! Alle fra Landsformanden, Kredsformændene og til Landskontoret arbejder for fuld kraft på sagen. Hvis du vil følge med i sagens udvikling, kan du abonnere på vores nyhedsbrev (det er naturligvis gratis). Vi regner med at kunne give en opdateret status ca. 2 – 3 gange om ugen i de kommende uger.

Årsagerne til nedskæringerne er, at forhandlinger mellem Region Sjælland og Filadelfia længe har været låst fast, og nu helt er kørt af sporet. Tidligere i år har vi været i kontakt med alt fra Filadelfia til Regionen til Bent Hansen til Folketingets Sundhedsudvalg og helt op til Sundhedsministeren.

I den nuværende situation har vi indtil i dag stået uden Sundhedsminister. Vi har allerede i dag skrevet til Astrid Krag, og vi håber, at hun snarest mulig vil mødes med os. Vi har allerede fået møder på plads med sundhedsordfører Liselott Blixt fra Dansk Folkeparti og sundhedsordfører Stine Brix fra Enhedslisten. Vi har også henvendt os til sundhedsordfører Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance. I den takt de øvrige partier får konstitueret sig, tager vi omgående fat i sundhedsordføreren for at orientere om sagen og – om muligt – få et møde sat i kalenderen.

Vi har orienteret om sagen til alle de samarbejdspartnere vi har i Videnscenter for handicap og socialpsykiatri (tidl. Videnscenter om Epilepsi),  Dansk Epilepsiselskab, Danske Patienter, Danske Handicap m.v. Vi har orienteret Regionsformand Bent Hansen om vores syn på sagen. Vi har orienteret vores nordiske søsterorganisationer, som følger sagen med bekymring.

Ud over dette har vi været i kontakt med medierne – og har med nogen succes fået sat fokus på sagen. Da dette udvikler sig løbende kan du følge med her: Presseomtale

Vi bakker naturligvis også op om den planlagte demonstration mod lukning af Epilepsihospitalet onsdag den 5. oktober kl. 14.00 foran Regionshuset i Sorø, Alleen 15. Demonstrationen er ganske vist etableret på privat initiativ, men støttes af Dansk Epilepsiforening, da foreningen har arrangeret busafgang til demonstrationen fra Filadelfia.

Sidste – men vigtigst – har vi talt med 100-vis af patienter, som bliver direkte ramt af besparelserne. Vi har modtaget telefonopkald, e-mail og breve, og vi forsøger efter bedste evne at følge op på alle henvendelserne og spørgsmålene. Mange af jer, der har henvendt jer, stiller jer til rådighed for vores arbejde med medierne, som ofte gerne vil have en personhistorie til at belyse problemet. Det vil vi gerne takke for: jeres hjælp er uvurdérlig!