18.01.2016

Ikke tale om cannabis

På danske medier og Facebook har man kunnet læse en nyhed om, at et medicinforsøg med cannabismedicin skulle have gjort alvorlig skade på testpersonerne. Der var ikke tale om et præparat med cannabis, forlyder det nu.
På Filadelfias hjemmeside skriver Epilepsihospitalet:
”Fredag d. 15. januar 2016 blev det oplyst fra det franske Sundhedsministerium at der i forbindelse med et tidlig medicinafprøvningsforsøg var opstået meget svære bivirkninger hos 5 personer. I de indledende oplysninger fremgik det at det drejede sig om præparater indeholdende cannabis. Efterfølgende blev det dementeret.
Derimod drejer det aktuelle forsøg sig om et stof, der påvirker de samme receptorer i hjernen, som bliver påvirket af cannabis. Hvad det kan betyde for de igangværende engelske og amerikanske forsøg med cannabisholdig medicin vides endnu ikke”
(Kilde: Filadelfia.dk Foto af virksomheden Bial, der står bag præparatet)