13.01.2016

International Epilepsidag 2016

På verdensplan har 67 millioner mennesker epilepsi. Den 8. februar er deres fælles dag, da vi her skal fejre den internationale epilepsidag: ”Epilepsy Day”.
Dagen er en fast årligt tilbagevendende markering, som paraplyorganisationerne IBE (International Bureau for Epilepsy) og ILAE (Internationel League Against Epilepsy) står bag. De to organisationer repræsenterer henholdsvis verdens patientforeninger på epilepsiområdet – herunder også Dansk Epilepsiforening – samt de lægefaglige selskaber verden rundt.
Den Internationale Epilepsidag ligger altid den anden mandag i februar, men det er kun andet år, hvor man på samme dag prøver at markere en fælles epilepsidag over hele kloden.
Epilepsidagen prøver at sætte både internationalt, nationalt og lokalt fokus på epilepsi i et forsøg på at sprede kendskab til epilepsi og til behovet for bedre behandling, bedre pleje, og større investeringer i forskning.
IBE og ILAE fejrer Den Internationale Epilepsi dag i Europaparlamentet i Strasbourg, hvor 800 medlemmer af Europaparlamentet (MEP’er) får mulighed for at nyde den særlige ”Yes, I can!”-fotoudstilling, skabt af nogle af de bedste bidrag til fotokonkurrencen. Udstillingen vil blive lanceret ved en reception tirsdag den 2 februar og vil køre i en uge, hvilket skaber mulighed for 800 medlemmer fra 28 lande samt deres personale og besøgende, parlamentets personale og pressekorps til at finde ud af mere om epilepsi.
Her i Danmark er Dansk Epilepsiforening og foreningens lokale kredse mange steder i gang med at lægge sidste hånd på en række initiativer, der skal skabe synlighed om epilepsi og følgerne af sygdommen, samt de steder og institutioner, hvor mennesker med epilepsi behandles, støttes eller bor.
Landsformand Lone Nørager Kristensen udtaler i den forbindelse: ”Vi glæder os til epilepsidagen og til at være med til at sætte spot på sygdommen; det er der i allerhøjeste grad brug for. Dansk Epilepsiforening har i samarbejdet med UCB Nordic i sidste halvdel af 2015 gennemført en undersøgelse af levevilkårene for mennesker med epilepsi. Vi håber at kunne præsentere nogle af konklusioner fra dette arbejde i forbindelse med epilepsidagen for på den måde at belyse nogle af de problemstillinger, som vores medlemmer kæmper med i det daglige. ”
Sidste år blev Epilepsidagen bl.a. markeret på de sociale medier, hvor folk på Twitter og Facebook lagde billeder og opslag med tagget ”#epilepsyday”. Du kan se nogle af de bedste internationale og danske billeder her. Epilepsiforeningen håber, at alle, som på hver sin vis er berørt af epilepsien, også i år vil bruge mandag den 8. februar på at sprede synlighed om epilepsi ved at lave opslag på de sociale medier med tagget ”#epilepsyday”.
(Kilde: IBE (hvor du kan læse mere om Epilepsy Day) og Dansk Epilepsiforening)