11.01.2016

Apotekerne tilbyder medicinsamtale

Et af resultaterne af den nye apotekerlov, som folketinget vedtog sidste år er, at apotekernes skal tilbyde nydiagnosticerede med en kronisk sygdom en samtale om den ordinerede medicin. Samtalen skal foregå med en farmaceut. Det vil bl.a. nydiagnosticerede med epilepsi kunne få glæde af.
I fagforeningen Pharmadanmark, som bl.a. har apoteksfarmaceuter som medlemmer, er man glad for den øgede fokus på medicinsikkerheden. Medicinsamtalerne er et vigtigt første skridt, men ikke det sidste for at sikre, at der sker færre fejl, når borgerne tager deres medicin, mener foreningen:
»For kronikere kommer man ikke uden om, at lægemidler kan blive en vigtig del af hverdagen. Derfor er det helt afgørende, at de har en indsigt i, og et kendskab til, de lægemidler, de får ordineret. Farmaceuterne på apotekerne kan hjælpe med at give dette indblik, samt give en forståelse for vigtigheden af, at kronikerne følger den behandling, lægen har ordineret, « siger Rikke Løvig Simonsen, formand for Pharmadanmark og tilføjer:
»Medicinsamtalerne vil have stor værdi for nydiagnosticerede kronikere, da samtalen har fokus på lægemidlerne og en ny hverdag, hvor lægemider ofte spiller en stor rolle. Samtalen vil dreje sig om, hvilken betydning lægemidlerne har i behandlingen, og hvilke bivirkninger man skal man være opmærksom på. Kronikere behandles ofte med mange forskellige slags medicin, og de kan nemt miste overblikket over deres behandling. Tager kronikere ikke deres medicin korrekt, risikerer man bl.a., at der opstår følgesygdomme, som kan betyde indlæggelse på hospital.« Læs også vores gode råd om at tage epilepsimedicin (Kilde: Pharma Danmark)