19.05.2014

Information om Buccolam

Medicinalfirmaet ViroPharma  har bedt Epilepsiforeningen om hjælp til at sprede information om en mulig risiko for, at et parti af det anfaldsbrydende præparat Buccolam er blevet forurenet med rester af et andet medicinsk præparat. Firmaet og de danske sundhedsmyndigheder vurderer at risikoen er meget lille.
Firmaet skriver:
”Vi vil gerne informere om følgende:
Under inspektion af produktionsstedet for Buccolam blev der i marts 2014 identificeret mangler i produktions- og rengøringsprocessen. Som følge af denne opdagelse findes der en teoretisk risiko for forurening med amsacrine, et kemoterapeutikum, der også fremstilles på dette produktionssted. Undersøgelser af batches med Buccolam har indtil nu ikke vist forurening med amsacrine.
Det Europæiske Lægemiddelagentur har kontrolleret undersøgelsesresultaterne og har konkluderet, at risikoen for forurening af det færdige produkt er meget lav.
Der findes i øjeblikket ingen tilsvarende, godkendte produkter i EU til behandling af langvarige, akutte konvulsive anfald hos børn og unge.
Set i lyset af den meget lave risiko og manglen på passende alternativer i Danmark, har Sundhedsstyrelsen konkluderet, at Buccolam bør forblive på markedet; imidlertid vil eksisterende batches blive erstattet, så snart nyfremstillet Buccolam (fra et andet produktionssted) er tilgængeligt.”
I tilfælde af spørgsmål  i forbindelse med  ovenstående kan man kontakte ViroPharma på tlf. 8088 8383 / mail eu.medinfo@ViroPharma.com eller  sin læge. Læs mere om anfaldsbrydende medicin Læs mere om generaliserede anfald (Kilde: ViroPharma)