21.05.2014

Journalist-interesse for epilepsi

Har du haft traumatiserende oplevelser under din partners epilepsianfald? Eller har du brug for at børnehavepersonalet ved noget om korrekt førstehjælp ved epilepsianfald? Så er der to par journaliststuderende, der gerne vil tale med dig.
Den sker oftere og oftere at fx journaliststuderende vil lave en opgave med en epilepsivinkel. Så henvender de sig heldigvis til os og får noget information og spørger også om vi kender nogen, de kan interviewe. Vi prøver altid at hjælpe, men det er ikke altid at vi kender nogen, der kan og vil stille op til et interview. Derfor sender vi deres efterlysninger videre i en nyhed.
Den ene opgave handler om problemerne med at være pårørende til et menneske med epilepsi. De to journaliststuderende, Rasmus Walther Jensen og Victor Schrøder Friis, skriver:
”Vi er to journaliststuderende, der arbejder på en artikelserie om udfordringerne ved at være partner til en person med epilepsi. I den forbindelse vil vi meget gerne i kontakt med en ægtefælle eller en samlever, som har været udsat for traumatiserende oplevelser under partnerens epilepsianfald.”
”Der er meget begrænset fokus på dette området. Derfor vil vi meget gerne kaste lys over skyggerne med vores artikler, og det håber vi, at du vil hjælpe os med,” skriver de på Epilepsiforeningens Facebook-side og opfordrer folk til at kontakte dem på Facebook eller:

Tlf. 22 89 25 55 eller mail: raswaljen@mail.dmjx.dk

To andre studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole  arbejder på en historie om førstehjælp i vuggestuer og børnehaver.

Jesper Hansen har skrevet på epilepsiforeningens Facebook-side:

”Vi vil meget gerne i kontakt med nogle forældre, der har børn i daginstitutioner med epilepsi, som har en særlig interesse i, at personalet er i stand til at tage hånd om deres børn. Vores research viser nemlig, at mange tilkaldevikarer og ikke-uddannede pædagogmedhjælpere har stort ansvar for børnene i hverdagen, på trods af at en stor del af dem ikke kan udøve førstehjælp eller føler sig tryg i forhold til at håndtere en sådan situation. Derfor vil vi gerne interviewe dig som forælder om din erfaring med daginstitutioner på dette område.”

”Du er meget velkommen til at kontakte mig gennem nedenstående kontaktoplysninger, hvis du vil medvirke eller bare høre mere om projektet.”

Man kan kontakte Jesper Hansen på tlf. 22 41 89 98 eller mail: jkhhansen@mail.dmjx.dk