18.04.2016

Kampagne vil styrke pårørende

46 procent af pårørende, der har besøgt patienten under indlæggelsen, oplever sig ikke inddraget af personalet. Hér er ikke tale om specielt epilepsipatienter, men patienter i almindelighed. Og mere end hver tredje (38 procent) oplever, at personalet ikke er interesseret i den viden, som de pårørende kan bidrage med. Det viser en ny undersøgelse gennemført af DEFACTUM på vegne af Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden.
Undersøgelsen viser også, at velforberedte pårørende i højere grad oplever sig inddraget af personalet. En ny kampagne, ”Hej Pårørende – Godt du er der”, af TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed giver gode råd og konkrete redskaber, bl.a. til hvordan man kan forberede sig på samtaler eller undersøgelser i forbindelse med et sygdomsforløb.
”Når sygdommen rammer, vil den pårørende som regel også opleve at blive slået ud af kurs. Hvordan skal man agere og hvilken hjælp kan man være? Det er godt at vende den type spørgsmål med den syge. Vi har udviklet et sms-forløb, der giver forslag til spørgsmål, pårørende og patient kan svare på sammen, så man får talt om, hvordan man kan håndtere situationen – og får talt om forventninger og ønsker til hinanden,” fortæller Ove Gaardboe , overlæge i Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Kampagnen skal både støtte den pårørende og klæde den pårørende på til at støtte patienten bedst muligt. Der er udviklet et redskab i form af et sms-forløb, som giver forslag til emner, det kan være godt at tale med hinanden om. Fx hvordan den syge ønsker at få hjælp, hvordan man orienterer familien eller hvordan man får det bedste ud af samarbejdet med sundhedspersonalet.
Kampagnen tilbyder et sms-forløb, der over to uger giver sms’er med gode råd og forslag til emner, det kan være en hjælp for pårørende og den syge at afklare med hinanden. Man modtager en ny sms cirka hver anden dag. Forløbet har fokus på emner, som kan være relevante på tværs af forskellige sygdomssituationer.

5 spørgsmål, der gør patient og pårørende klogere sammen:

• Hvad har du mest brug for min hjælp til?
  • Hvordan støtter jeg dig bedst under samtaler med læge og sygehus?
  • Hvor meget ønsker du, at vi taler om det, der sker?
  • Hvor meget skal vi fortælle andre om situationen?
  • Hvem skal vi ellers bede om hjælp?

5 spørgsmål, når patienter og pårørende forbereder sig sammen:

• Hvad er det vigtigt at få svar på?
  • Hvem af os skal føre ordet?
  • Skal jeg som pårørende stille spørgsmål eller lytte og skrive ned?
  • Hvad er der sket siden sidst, som vi skal fortælle?
  • Er der en anden, der kan gå med til samtaler og undersøgelser, hvis jeg ikke kan?

Man kan melde sig til sms-forløbet ved at sende en sms med teksten ”HEJ P” til 1999.
Sms-forløbet er udviklet i samarbejde med patienter, pårørende og sundhedspersonale.
Gode råd, inspiration til samtaler, det er vigtigt at tage, og mere om kampagnen kan findes på godtduerder.dk. Læs vores side om gode råd i forbindelse med ambulant kontrol (Kilde: Dansk Selskab for Patientsikkerhed)