26.09.2016

Kan din hund fornemme anfald?

Der er mange historier om, at familiehunde har advaret deres ejer, når der var et anfald på vej. Men der er ikke lavet ret mange systematiske undersøgelser af fænomenet. Derfor er en irsk psykologistuderende ved Queens University Belfast, Neil Powell, i gang med en Ph.d-opgave, hvor han vil kigge nærmere på fænomentet.
Arbejdshypotesen i projektet for Powel er, at hvis anfald kan forudses, og man dermed kan blive advaret i tide, vil det give mennesker med epilepsi større kontrol over deres epilepsi og dermed have positiv indvirkning på psykiske udfordringer så som social isolation og ringe selvværd.
Foreløbig har flere end 200 mennesker fra forskellige steder i verden deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Powell vil også gerne have deltagere fra Danmark, og han håber folk med epilepsi eller deres pårørende vil deltage – uanset om man har en hund, og om man har oplevet at den advarer ved anfald, eller ej. Spørgeskemaet er på engelsk. Du kan svare på undersøgelsen her  Man kan deltage anonymt i undersøgelsen. Men hvis man har en hund, der kan forudse anfald, bliver man spurgt, om man vil deltage i et opfølgende studie, der går mere i detaljer.

Jacob har en hund, der advarer om anfald

Vi har tidligere bragt Jacob Dastrups personlige beretning om hans servicehund, som han har en klar fornemmelse af både kan fornemme og advarer ham, når et epileptisk anfald er på vej.
(Kilde: Neil Powel, Queens University Belfast)