10.04.2013

Kommuner udfordrer FN-konvention

Det skal være muligt at flytte handicappede fra længerevarende botilbud og ældre fra en plejebolig, hvis deres situation ændrer sig. I hvert fald hvis det står til regeringen og Odense Kommune. Men det kan bringe frikommuner på kant med FN’s handicapkonvention, skriver avisen Kommunen.

I fjerde og sidste ansøgningsrunde til frikommuneforsøget har Odense ønsket øgede beføjelser til at flytte handicappede og ældre borgere fra deres hjem uden borgerens samtykke. Regeringen har under en række forudsætninger givet grønt lys med det lovforslag, som skal give hjemmel til de sidste frikommuneforsøg.

Forslaget får Institut for Menneskerettigheder til at råbe vagt i gevær og advare mod et potentielt skred i udsatte borgeres retssikkerhed.
– Vi mener, at man skal passe på. Det her kan føre til krænkelse af den enkeltes ret til privatliv og selvbestemmelse, hvis ikke de regler, der opstilles, sikrer, at der i hvert enkelt tilfælde foretages en afvejning mellem borgerens ret til selvbestemmelse og kommunens ønske om flytning, siger Maria Ventegodt Liisberg fra Institut for Menneskerettigheder til Kommunen.

Lovforslaget har samtidig fået flere handicaporganisationer op af stolen for at advare mod konventionsbrud. Stærkest er ordvalget fra Landsforeningen LEV, der i sit høringssvar taler om ‘tvangsflytning’ og kalder ændringerne for ‘amoralske’, ‘nedværdigende’ og en krænkelse af fundamentale menneskerettigheder.
 Læs mere om frikommuneforsøget