20.09.2016

Kort med valproat-advarsel

Valproat kan give fosterskader. Derfor udsendte medicinalfirmaerne sanofi-aventis, Orion Pharma og Desitin Pharma for halvandet år siden information og skærpede advarsler om sikkerheden af lægemidler, der indeholder valproat – det er for eksempel Deprakine og Delepsine. Dem kan du finde på sanofi.dk’s side med deres produkter
Det skete efter aftale med Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Sundhedsstyrelsen for at informere og advare om risikoen for fosterskade associeret med valproat til piger (både børn og teenagere), kvinder i den fødedygtige alder og gravide.
I den forbindelse blev der også lavet undervisningsmaterialer til sundhedspersoner og patienter, som man kan finde hos sanofi.dk. Det materiale er nu blevet suppleret med lommekort med vejledning om valproat. Kortet kan man få via sin behandler. Han/hun kan bestille kortene hos sanofi-aventis.
På den ene side af kortet står der:

Fakta – Valproat og graviditet

• Valproat er en medicin, der bruges til at behandle epilepsi og biopolær sygdom.
  • Valproat kan skade et ufødt barn alvorligt, hvis det tages under graviditeten og bør ikke bruges af kvinder og piger med mindre anden medicin ikke er effektiv.
  • Når du bruger valproat skal du altid bruge prævention, så du undgår ikke planlagt graviditet.

På den anden side af kortet står der.

Hvad du skal gøre

• Tal med din læge, hvis du overvejer at blive gravid og stop ikke med at bruge prævention, før du har talt med lægen.
  • Fortæl din læge med det samme, hvis du tror, du er gravid, eller hvis du ved, at du er blevet gravid.
  • Stop aldrig behandlingen valproat, med mindre din læge har sagt det, da din sygdom kan forværres.

(Kilde:  sanofi-aventis, Orion Pharma og Desitin Pharma)