19.09.2016

Spiller med Epilepsiforeningen på ryggen

Julie Isager har en dreng med epilepsi. Drengens bror spiller fodbold. Her fortæller Julie eventyret om, hvordan fodbolddrengene kom til at bære Epilepsiforeningens logo og sprede kendskab til epilepsi.

Historien om en flok fodbolddrenge

Af Julie Gad Isager
Der var engang en flok fodbolddrenge fra Svendborg. De elskede at spille bold – faktisk så meget at de valgte at rejse ud i den store vide verden for at udleve deres passion for fodbold og dyrke deres fællesskab.
Drengene rejser snart til Barcelona for at deltage i en international turnering. Der møder de helt andre kulturer, hold og udfordringer end til hverdag. Spillertruppen er indstillet på en hård og krævende træningsturnering, hvor der trænes umiddelbart op til turneringen, mens der evalueres og laves taktisk træning mellem turneringskampene.
Eventyret om fodbolddrengene kunne godt slutte her, med at de ville vinde alle deres kampe og leve lykkeligt til deres dages ende – men nu er det her jo ikke et helt almindeligt eventyr. Det her er starten på en historie om et særligt stærkt fællesskab drengene imellem – men også om hvordan fællesskaber og ansvarsfølelse for hinanden skaber nye forbindelser uden for banen.
Det her er også en historie om at løfte hinanden i flok og række hånden ud mod hinanden og se og mærke, hvordan vi mennesker kan mødes på tværs og hjælpe hinanden.
Drengene udgør et elitehold og et mesterskabshold (u15). De er mange, og de har en stor følelse af fællesskab – fællesskabet ses også på tværs af de to hold. De støtter op omkring hinanden på banen til træningen, til kampene og også uden for banen mærkes deres fællesskab.
Særligt to drenge har mærket opbakning og støtte fra fodboldkammeraterne. Disse to drenge er begge pårørende til en søskende med svær epilepsi. Der var enstemmighed på begge hold om at være med til at skabe mere synlighed omkring epilepsi og Epilepsiforeningen ved at bære foreningens navn og logo på deres orange spilletrøjer.
Når de 11 drenge løber rundt på banen og spiller kamp i Barcelona eller i hvilken som helst by i Danmark, er de med til at skabe synlighed og sprede budskabet omkring Epilepsiforeningen.