Kvinder kunne være blevet advaret om fare ved epilepsimedicin tidligere

Brug af data i danske registre kan bidrage til at identificere risiko i forbindelse med brug af medicin under graviditet meget hurtigere end de traditionelle opfølgningsstudier, viser dansk forskning

Siden 2009 er kvinder med epilepsi, der er i den fødedygtige alder, blevet advaret om, at der er en øget risiko for at føde børn med misdannelser, hvis man behandles med epilepsipræparatet valproat under graviditeten. Og kun undtagelsesvist skal præparatet gives til kvinder i den fødedygtige alder.

Nu viser dansk forskning støttet af bl.a. Epilepsiforeningen, at man kunne have opdaget risikoen tidligere, og dermed have advaret og forebygget, at børn blev født med misdannelser på grund af mors brug af valproat tidligere end 2009.

Forskerne fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har kigget dybt i danske sundhedsregistres data om den næsten en million fødsler, der var i årene 1997-2004. Der har de sammenholdt med tallene for børn født med alvorlige misdannelser og oplysninger om udstedelse af recepter på epilepsimedicin.

Og alene data om graviditeter, medicinforbrug og medfødte misdannelser for børn født i året 1997 viste en øget risiko for medfødte misdannelser forbundet med brug af valproat under graviditeten. I løbet af årene blev risikoen mere statistisk signifikant, efterhånden som datamængden voksede.

68 børn med misdannelser

Risikoen for misdannelser var forøget både ved sammenligning med børn, der ikke havde været udsat for epilepsimedicin under graviditet og ved sammenligning ved børn, som havde været udsat for andre typer epilepsimedicin under graviditeten, viser deres forskningsresultat.

Tal fra en af forskernes tidligere undersøgelser, som byggede på stort set samme data, har vist, at der i perioden blev født 580 børn af mødre, der havde fået valproat. Blandt dem blev der født 68 med større misdannelser.

Ønsker bedre adgang til data

”Vores forskning viser, at data i de danske sundhedsregistre kunne have muliggjort en tidligere identifikation af risikoen for fosterskader ved brug af valproat i graviditeten,” udtaler Jakob Christensen i en pressemeddelelse fra Aarhus Universitet.

Jakob Christensen, der er professor og overlæge på Aarhus Universitetshospital og en af forskerne bag undersøgelsen, tilføjer:

”Det er et vigtigt eksempel på, hvordan danske registre kan bidrage til at identificere risiko i forbindelse med brug af medicin under graviditet meget hurtigere end de traditionelle opfølgningsstudier og tydeliggør også hvorfor der en masse gevinster at hente, hvis vi som forskere kan få hurtig adgang til opdaterede data fra registrene.”

Aarhus Universitet og Epilepsia

Læs mere om epilepsi og graviditet