Lægemiddelstyrelsen: Epidyolex skal erstatte magistrelt fremstillet CBD

Lægemiddelstyrelsen meddeler at lægemidlet Epidyolex er introduceret på det danske marked 29. juni. Har du spørgsmål til din behandling med CBD rådes du til at kontakte din behandler

Den 29. juni kom lægemidlet Epidyolex, som indeholder cannabidiol (CBD), på det danske marked. Det får betydning for patienter, der hidtil har fået apotekernes magistrelt fremstillede CBD, oplyser Lægemiddelstyrelsen i en nyhed og en henvendelse til bl.a. Epilepsiforeningen.

Epidyolex er godkendt til forebyggende behandling af anfald forbundet med Lennox-Gastauts syndrom og  Dravets syndrom, og i følge Lægemiddelstyrelsen udmelding, skal det i stor udstrækning nu bruges i stedet for magistrelt fremstillet CBD.

Læs Lægemiddelstyrelsens nyhed her

Udmeldingen fra Lægemiddelstyrelsen og en medfølgende orientering til Epilepsiforeningen har affødt en række spørgsmål, som er ved at blive afklaret.

Indtil der er kommet afklaring på spørgsmålene, råder Epilepsiforeningen evt. bekymrede som står i en uafklaret situation med behandling med magistrelt fremstillet CBD eller Epidyolex til, at kontakte deres epilepsibehandler, så man kan få afklaret de spørgsmål som introduktionen af det nye lægemiddel evt. medfører.

Lægemiddelstyrelsen  og Epilepsiforeningen