02.07.2020

Coronatiden gjorde mennesker med epilepsi mere ensomme

Hver tredje med epilepsi var mere ensomme end normalt under coronakrisen, viser et survey fra Epilepsiforeningen

Epilepsiforeningen gennemførte i juni 2020 et survey blandt foreningens medlemmer og følgere på Facebook. 792 personer med epilepsi og pårørende, der svarede på vegne af deres nærmeste med epilepsi, bidrog med svar, som foreningen aktuelt er i gang med at gøre resultaterne endeligt op af.

Det mest markante resultat handler om oplevelsen af øget ensomhed og isolation blandt en større gruppe af svarerne. Hver tredje med epilepsi har således været mere eller meget mere ensomme end normalt under coronakrisen, hvor store dele af samfundet blev lukket ned d. 11. marts.

Denne tilbagemelding skal ses i lyset af at oplevelsen af ensomhed i forvejen ved flere lejligheder har været afdækket som en væsentlig problemstilling blandt Epilepsiforeningens medlemmer og følgere.

Da Epilepsiforeningen i 2007 lavede en stor medlemsundersøgelse blandt voksne med epilepsi, svarede to ud af fem således, at de jævnligt oplevede ensomhed. Især de med svær epilepsi og den største frygt for anfald følte sig alene. Og da foreningen i 2018 lavede en undersøgelse blandt unge medlemmer med epilepsi, var der 21 procent, der svarede, at de ofte eller meget ofte var uønsket alene. Dette lå markant over gennemsnittet blandt unge i almindelighed.

Direktør Per Olesen har følgende kommentar til de foreløbige resultater: Det er triste tal, selvom det desværre ikke er nogen overraskelse at corona-tiden generelt har medført øget isolation for mange derude med epilepsi. Nu er det meget vigtigt at vi fokuserer på at afbøde følgerne af den her situation bedst muligt, og i den sammenhæng er det glædeligt at foreningslivet så småt begynder at åbne op igen, samtidig med at Epilepsiforeningen – forhåbentligt – snart kan igangsætte en målrettet indsats for at forebygge og afbøde ensomhed og isolation ovenpå coronatiden.”

I det kommende medlemsblad går vi yderligere i dybden med svarene fra corona-surveyet.

Mental sundhed er vigtig – her lidt tips til hverdagen

Sundhedsstyrelsen har udgivet materiale med inspiration til, hvordan du får en god hverdag og kommer godt igennem epidemien med corona/COVID-19. I materialet kan du læse 11 gode råd til, hvordan du holder dig mentalt sund under epidemien, bl.a. Se materialet

For de, som er psykisk sårbare og i forvejen kæmper med følelser af ængstelighed, stress, traumer, tristhed og bekymringer, er tiden ekstra svær. I dette informationsmateriale kan du læse mere om gode råd til dig, som er psykisk sårbar, dig som er pårørende til en psykisk sårbar, og dig som arbejder med psykisk sårbare.

Til familier med børn og unge med psykisk sårbarhed under COVID-19 epidemien kan der findes gode råd i denne pjece.

Survey ”Epilepsi i coronaperioden”. (pdf)