24.08.2015

Langsom epilepsi-udredning

Ekstra Bladet skrev i denne weekend, at der er betydelige problemer med at overholde den såkaldte udredningsgaranti, og epilepsien er et af de områder, som bliver fremhævet som et særligt problemfyldt område.
Udredningsgarantien garanterer, at den enkelte borger får stillet en diagnose inden for en periode på 30 dage, men virkeligheden er så åbenbart en anden. I den forbindelse udtaler landsformand for Dansk Epilepsiforening Lone Nørager Kristensen:
”I Dansk Epilepsiforening ved vi, at en hurtig udredning og en medfølgende korrekt diagnose er helt afgørende for ikke bare det efterfølgende behandlingsforløb, men også for borgerens generelle muligheder senere i livet for at mestre sin epilepsi. Derfor giver det naturligvis anledning til stærk bekymring, hvis det kan dokumenteres, at mennesker venter alt for længe på at få en diagnose. ”
Udredningsgarantien bliver generelt ikke overholdt i 4 ud af 10 tilfælde, og det neurologiske område, hvor altså også epilepsi hører, bliver nævnt som et af de område, hvor der er særlige problemer. Det fremgår ikke af artiklen, hvordan det præcis ser ud på epilepsiområdet. Derfor vil Dansk Epilepsiforening i den nærmeste fremtid dykke ned i tallene.
Lone Nørager Kristensen udtaler:
”For os er det ikke et ukendt fænomen, at der kan gå lang tid i forhold til at få stillet den rigtige diagnose. Og det er klart, at hvis her kan dokumentere, at der er tale om et generelt problem, så er det naturligvis noget, som vi vil forelægge for sundhedspolitikere på både nationalt og regionalt niveau. ” Læs om frit sygehusvalg (Kilde: ekstrabladet.dk)