14.12.2015

Langtidseffekten af ketogen diæt

En hollandsk undersøgelse har set på langtidseffekten af ketogen diæt med hensyn til anfaldshyppighed, anfaldsstyrke og hvordan behandlingen tåles.

De fleste af de børn, der efter seks måneder har gavn af behandlingen og kan tåle den, vil også have gavn af den på længere sigt, konkluderer forskerne bl.a.
Ketogen diæt er en diæt med en kost, der har et højt indhold af fedt, et lavt indhold af kulhydrater og et passende indhold af protein. Talrige undersøgelser har vist at diæten kan forbedre anfalds kontrollen hos personer med epilepsi, særligt børn.
I den hollandske undersøgelse fulgte man i en periode på 24 måneder 48 børn med  medicinsk intraktabel epilepsi, der blev behandlet med medicin og ketogen diæt. De fleste i gruppen fik en ketogen diæt, der indeholdt et tilskud af MCT-olie, som et særligt diætprodukt som indeholder  mellemkædede triglycerider.
Efter et år var 33 procent af de 48 patienter stadig på ketogen diæt, og efter to år var 23 procent fortsat på diæten.
Fra tre måneders behandling og frem oplevede de fleste patienter en bedre anfaldskontrol – især på grund af færre kraftige anfald.
Undersøgelsen viste også  bivirkninger ved diæten. Især i de første seks uger af behandlingen var der mange tilfælde af fordøjelsesproblemer. Der ud over oplevede 30 procent af patienterne nedsat vækst, og hos 15 procent var der vægttab.
På baggrund af resultaterne konkluderede forskerne: ”Ketogen diæt er en effektiv behandling til  børn med medicinsk-intraktabel epilepsi. Effekten viser sig i form af både  reduktion i anfaldsfrekvens og anfaldsstyrke.”
“Efter seks måneders behandling, er det tydeligt, hvilke patienter der tolererer og reagerer positivt på behandlingen. De fleste af disse patienter vil have gavn af at fortsætte behandlingen i længere tid. ”
(Kilde: epilespsyresarch.org.uk)