30.05.2017

Marie gik fra 50 anfald om dagen til 8 om måneden

Marie bliver behandlet med en ketogen diæt, der er rig på fedt og fattig på kulhydrater. Det har givet mange færre anfald og har gjort den lille pige mere frisk og nærværende

Marie er halvandet år. Hun har været indlagt femten til tyve gange på grund af sin epilepsi. Og hun har været på adskillige former for medicin, uden at det har gjort den store forskel på de op til 50 anfald, den lille pige havde om dagen.

“Det er svært at sætte sig ind i, hvor hårdt det er, og hvor opslidende, det er. Man føler sig magtesløs”, fortæller Maries mor, Britta Evers Kjær Lund, til TV Midtvest.

Nu er Maria kommet på ketogen diæt, og de 50 daglige anfald er reduceret til bare 8 i den forgangne måned.

image

Det er da et stort mirakel, at man kan gøre så meget bare ved at omlægge kosten.

Britta Lund, mor

”Vi er meget glade for resultatet. Vi oplevede, at de mange epileptiske anfald satte Maries udvikling tilbage. Hun havde lært at vende sig på maven og tage fat i legetøj. Det kunne hun bare ikke mere. Men nu kan hun trille i hele huset, have øjenkontakt, pludre og hun er interesseret i sine omgivelser,” fortæller forældrene til Filadelfia.dk.

Hjernen kører på fedt i stedet for kulhydrater

Ketogen diæt ændrer den måde, som kroppen får sin energi fra maden på. Diæten består af 60-90 % fedt som energi. Resten er fordelt på protein og kulhydrater alt efter patientens behov.

Den store fedtmængde giver en ændring i kroppens stofskifte, kaldet ketose, hvor hjernen brænder fedt i stedet for kulhydrater. Det kan hos visse patienter have en god effekt på anfaldenes styrke og hyppighed. Diæten ordineres som regel til børn i alderen 1 til 12 år, der har anfald, som er vanskelige at behandle. Der anvendes andre variationer af diæten til unge og voksne.

Maria går til behandling på Epilepsihospitalet på Filadelfia, der tilbyder fire typer diæt. Hospitalets diætteam har 50-75 aktive patienter af gangen i behandling.

“Vores erfaring viser, at jo yngre patienterne er, jo bedre effekt har diæten på de epileptiske anfald. Men patienterne bliver også mere vågne, opmærksomme og så sover de fleste bedre”, forklarer overlæge Birgit Jepsen fra diæt-teamet.

“Selvom hvert måltid ikke er ens, så er der helt nøjagtigt den samme mængde af det hele i. Så er det, at vi håber, at vores værdier af ketoner og blodsukker ikke kommer til at svinge, og det er vi overbeviste om er en rigtig god ting”, forklarer overlægen.

Et kig ind i familiens køleskab

Man kan få et indtryk af diæten ved at kigge ind i familien Lunds køleskab. Der står der smør, ægte mayonnaise, fed creme fraise og torskerogn, som alt sammen er til Marie.

Det er lidt bøvlet at lave maden. Den skal vejes meget nøjagtigt af. Det er mere tidskrævende. Det er også vigtigt, at andre ikke giver Marie mad. Det måtte vi lige forklare familie og venner, fortæller forældrene, der glæder sig over resultaterne af diæten:

“Det er da et stort mirakel, at man kan gøre så meget bare ved at omlægge kosten”, fortæller Britta.

Selvom familien er på rette vej, så er de spændte over fremtiden. De mange anfald har sat deres præg på den lille pige, som hverken kan tale, gå eller sidde selv. Det håber Britta dog kan ændre sig med tiden.

TV Midtvest og Filadefia.dk

Du kan læse mere om ketogen diæt på vores hjemmeside.