11.12.2015

Folketingsforslag om medicinsk cannabis

Folketinget skal i dag (11/12 2015) behandle et forslag om legalisering af medicinsk cannabis. Det er Alternativet, der har fremsat beslutningsforsalget, hvor de ønsker at sikre, at regeringen i indeværende folketingssamling udarbejder et lovforslag, der gør det muligt for praktiserende læger i Danmark at udskrive medicinske cannabisprodukter til patienter, der vurderes at kunne nyde godt af behandlingen, ud fra en defineret symptomliste.
Forslagsstillerne er Carolina Magdalene Maier (ALT), Josephine Fock (ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT)
Landsformand for Dansk Epilepsiforening, Lone Nørager Kristensen, udtaler i den forbindelse:
“I Dansk Epilepsiforening håber vi på, at Folketinget vil tage en fordomsfri debat om emnet. Alternativet påpeger i bemærkningerne til beslutningsforslaget nogle af de problemer, som det giver, når mennesker køber medicinsk cannabis på det illegale marked. Der er brug for, at det traditionelle sundhedssystem forholder sig til en virkelighed, hvor mennesker køber og indtager medicinsk cannabis. Det er et kompliceret emne, men der er ingen tvivl om, at der er en lang række fordele ved, at det etablerede sundhedssystem går ind og tager et mere direkte ansvar. Først og fremmest har vi brug for mere viden  og dokumentation om mulige effekter og bivirkninger af behandlingen i forbindelse med forskellige sygdomme,” siger formanden og tilføjer:
“Vi er nødt til at se på medicinsk cannabis som på alle andre lægemidler. Hvis det kan dokumenteres, at det har en effekt – og vi har styr på evt. bivirkninger, så skal det ikke være fordomme, som afgør, at vi ikke overvejer det som behandling.”
Blandt de sygdomme og lidelser som kan behandles med eller har potentiale til at blive behandlet med cannabinoider – de aktive ingredienser i cannabisplanten – nævner personerne bag forslaget MS, epilepsi, depression, kræft, kvalme og svimmelhed.
(Kilde: Forslag til folketingsbeslutning om legalisering af medicinsk cannabis.  (Beslutningsforslag nr. B 5))