13.08.2019

Cannabismiddel snart godkendt til brug i Danmark

Det europæiske lægemiddelagentur har godkendt lægemidlet Epidyolex. Det betyder bl.a., at cannabismidlet snart må bruges i Danmark, hvor den kan få betydning for patienter med Lennox-Gastaut syndrom.

Den europæiske ekspertkomité CHMP under det europæiske lægemiddelagentur EMA har sagt god for cannabidiolet Epidyolex (kaldes Epidiolex i bl.a. USA) til behandling af de to svære typer epilepsi – Lennox-Gastaut syndrom og Dravet syndrom.

For patienter med Dravet syndrom vil godkendelsen reelt ikke få den store betydning, da patienterne behandles på Epilepsihospitalet Filadelfia, hvor man allerede bruger et tilsvarende produkt produceret af Glostrup Apotek. Men den kan få betydning for patienter med Lennox-Gastaut, siger ledende overlæge Kern Olofsson fra epilepsihospitalet Filadelfias børneafdeling til Dagens Pharma.