Eksperterne fra Filadelfia: ”CBD er et antiepileptisk middel. Det er blevet bevist nu”

Hver femte epilepsipatient på CBD får vedvarende halveret sine anfald. Og på Epilepsihospitalet er CBD nu et behandlingstilbud på linje med andre tilbud til patienter med meget svær epilepsi, fortæller lægerne bag behandlingen

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

For fem år siden var behandling med medicinsk cannabis et hot og omdiskuteret emne. Og TV var på pletten og viste billeder af overlæge Kern Olofsson, der stod og doserede dråber af CBD-olie på en ske til patienten, som sad på sengekanten og ventede på at blive den allerførste epilepsipatient, der blev behandlet med CBD på et dansk hospital.

Siden starten i 2016 er 78 patienter blevet behandlet med CBD. Og hospitalet har nu samlet op på resultaterne af behandlingen. Og overlæge Kern Olofsson konkluderer, at CBD-behandling ikke længere er noget eksperimentelt:

”CBD er et antiepileptisk middel. Det er blevet bevist nu”

Gode resultater

Resultaterne fra Filadelfia viser, at CBD ikke blot kan have effekt på børn og unge med Dravet eller Lennox-Gastaut Syndrom, men også på andre med svær refraktær epilepsi.

”De patienter vi har prøvet det på har reelt ikke andre alternativer”

Kern Olofsson

Hos rigtig mange gav olien med canabioler også en eller anden grad af færre anfald. Og 31 % fik i første omgang halveret deres anfald. To år senere var antallet, af de der havde fået halveret anfaldsfrekvensen, faldet til 20 %. Og der var en del, der var faldet fra på grund af bivirkninger eller manglende effekt:

”Efter 24 måneder var det 70 % af dem, der førte anfaldskalender, der var stoppet”, fortæller Monica Zilmer: ”Det er kun 15 patienter, som er blevet fulgt i mindst to år.”

At hver femte har halveret deres anfald efter to år, mener de to læger er et godt resultat:

”De patienter vi har prøvet det på har reelt ikke andre alternativer” siger Kern Olofsson og peger på, at det er patienter, der har haft epilepsi siden de var et år og i gennemsnit har gået med mange anfald i 10 år:

”Hvis du har haft svær epilepsi i så mange år, så tyder alle undersøgelser på, at hjernen bliver mere og mere tilbøjelig til producere anfald”, siger overlægen.

Etableret behandling

CBD-behandlingen resultater betyder nu, at CBD vil være et etableret behandlingstilbud på hospitalet på linje med andre behandlinger til patienter med svær refraktær epilepsi. Men behandlingen vil kun blive brugt på patienter, hvor det har effekt på anfaldene.

”Når det er antiepileptisk præparat, så skal det have en anfaldsreducerende effekt. Det er ikke nok, at patienten trives bedre.”, siger Kern Olofsson. Og de to læger tror ikke, at antallet af patienter, der kommer i CBD-behandling vil stige i fremtiden.

For fem år siden var medicinsk cannabis hot og patienter og deres pårørende pressede på for at prøve det. Det pres er lettet:

”Det har fundet et naturligt leje”, vurderer Kern Olofsson.

CBD er en dyr behandling, men det vil ikke afholde hospitalet til at tilbyde de dyre dråber: ”Vi forholder os udelukkende til, at det er lægemiddel, der er på markedet, og der er mulighed for at behandle vores patienter med det. Vi tager ikke økonomiske hensyn”, forsikrer overlægen.

Epilepsiforeningen