27.10.2016

Mange epilepsipatienter har hovedpine

I en litauisk undersøgelse blandt patienter med epilepsi sagde 83 % at de led af hovedpine. For halvdelen af dem var det en hovedpine i den tunge ende af skalaen, der tydeligt gik ud over deres livskvalitet. Og for 31 % var der tale om migræne.
I Danmark bekræfter overlæge Bjarke á Rogvi-Hansen, at hovedpine i forbindelse med epilepsi bestemt ikke er ualmindeligt, og han fortæller til epilepsiforeningen.dk, at der for eksempel er sammenhænge mellem migræne og epilepsi:
”Der er mange. For at tage dem fra en ende: Der er en klar arvelig komponent – hvis en forældre eller søskende har en af delene, er det mere sandsynligt at man også selv får den”, siger overlægen fra Bornholms Hospital, som også er praktiserende neurolog på Privathospitalet Danmark, hvor han både behandler mennesker med epilepsi, migræne og andre neurologiske sygdomme.
Den anden sammenhæng er, fortsætter han: ”Hvis man har epilepsi, er der også en større sandsynlighed for, at man får migræne og vice versa. Begge lidelser kommer anfaldsvis og triggerne er i nogen grad de samme – stress, søvnmangel, alkohol og så videre. Nogle af symptomerne er så ens, at lægen somme tider tager fejl af tilstandene – snurren i en arm eller ansigtet kan både være epilepsi og migræne. Epileptiske anfald kan blive fulgt af en migræneagtig hovedpine.”
”For at det ikke skal være løgn, er det også i til en vis grad de samme midler, som man forebygger anfaldene med – valproat og topiramat forebygger tilstande”, tilføjer han.

Hvor mange har både epilepsi og hovedpine?

Den litauiske undersøgelse blev foretaget af universitetet i Vilnius. De har undersøgt 280 personer, der havde haft epilepsi i ca. 12 år. Der blev lavet to spørgeskemaundersøgelser, der målte henholdsvis epilepsipatienternes livskvalitet og graden af hovedpine. Derudover blev alle deltagerne interviewet af en neurolog.
83,2 %, af dem der besvarede spørgeskemaundersøgelserne, rapporterede om problemer med hovedpine, skriver Epilepsy & Society. På hovedpineskalaen HALT, der går fra 1, der er mild hovedpine, til 4, der er svær hovedpine, lå halvdelen på hovedpinegraden 3 eller 4.
77,9 % havde hovedpine som ikke var ifm anfald. Af dem havde 31,7 % hovedpine i form af migræne, mens 39 % havde hovedpine af spændingstypen, der er den mest udbredte og almene form for hovedpine.

Hvordan behandles epilepsi sammen med hovedpine?

Folkene bag undersøgelsen anbefaler, at behandlere anerkender hovedpine som en lidelse, der tit følger med epilepsien. Hovedpinen kan spille en rolle for valget af medicinering og nogen gange kræve særskilt behandling, mener de.
Bjarke á Rogvi-Hansens råd er: ”Personer med epilepsi OG hovedpine, må for det første blive helt klar på, hvilken form for hovedpine de lider af. Hvis det er migræne, kunne man overveje at bruge et af de forebyggende midler, der virker på begge lidelser.
Og hvis det er spændingshovedpine man har, så undgå at anvende paracetamol (Pinex. Panodil m. fl.), hvis man tager lamotrigin, fordi paracetamol i større mængder kan hæmme optagelsen af lamotrigin. I sjældne tilfælde bruger nogle patienter med svær hovedpine det morfin-lignende stof tramadol, der kan sænke krampetærskelen og dermed provokere et epileptisk anfald.”
(Kilde: Epilepsy & Society og Epilepsiforeningen)