31.10.2016

Blad om ikke-medicinsk behandling

I ”Epilepsi nr. 4, 2015” satte vi under overskriften: ”Når medicinen ikke virker nok” fokus på et svært tema, som er fuldt af dilemmaer – både for den enkelte familie, lægerne, men også for os som forening.
I november er vi på turné til fem danske byer, hvor eksperter fortæller om ikke-medicinsk behandling. Den første informationsaften er i Aarhus den 1. november. Der efter er vi Aalborg den 7. november, Sønderborg den 8. november, Odense den 10. november og til sidst i København den 14. november.
Du kan læse mere om informationsaftenerne her De fleste mennesker med epilepsi kan behandles med medicin. Men der findes også en stor gruppe, for hvem den traditionelle medicinske behandling ikke virker. Hvad kan man gøre for dem. Det har vi sat fokus på i ”Epilepsi nr. 4, 2015”
Download bladet som pdf her Epilepsiforeningens sygeplejerske og faglige konsulent, Lotte Hillebrandt, har lavet en oversigtsartikel over, hvilke behandlingsmuligheder der findes for epilepsipatienter i Danmark.
Vi har talt med ledende overlæge på Epilepsihospitalet Filadelfia, Kern Olofsson, om de muligheder, man kan tilbyde børn, når den traditionelle medicinske behandling ikke er tilstrækkelig. Kern Olofsson tror ikke på mirakler. Det, man tror er et vindeundermiddel, viser sig sjældent at være det, fortæller han i en snak om blandt andet desperate forældre, læger der også er mennesker, de præparater hospitalet forsøger sig med og lægers forhold til Facebook.
VNS, elektrisk stimulation af vagus nerven, er en af de muligheder der findes, når medicinen er ikke virker godt nok. Lige nu er der forsøg med en t-VNS, hvor patienten går med den nogle timer om dagen næsten som en øresnegl. Hvor godt virker den? Det har vi spurgt Mikkel Hansen om. Mikkel har haft epilepsi i 25 år og bl.a. har fået knogleskørhed og masser af benbrud på grund af den medicinske behandling. I dag er den sidste udvej for ham en VNS, og han har fået lov at prøve øresnegls-VNS’en – t-VNS.
Vi har også talt med en ekspert i sundhedskommunikation, Elisabeth Tissot Ludvig, om de sundhedsråd, vi finder på Facebook. Er Facebook en god sundhedsrådgiver? spørger vi. Hun mener, at det bliver farligt, når vi går ind og behandler hinanden på Facebook i stedet for at holde os til at give råd om, hvordan man klarer livet som patient.
(Kilde: Epilepsi nr. 4, 2015)