18.12.2012

Minister-fokus på alarmer

Ved konferencen ”Empowering Intelligent Health” brugte Sundheds- og Forebyggelsesminister Astrid Krag epilepsi-alarmer, som et eksempel på teknologi, der gør hverdagen lettere for både personer med en kronisk lidelse og deres familie eller plejepersonale.

I sit oplæg til de ca. 200 deltagere fra den internationale og danske it-branche henviste ministeren til IctalCares epilepsi-alarm:"Det er en ny anordning, der måler musklernes sammentrækning og sender et alarmsignal, når en person med epilepsi får et anfald. Det giver familiemedlemmer, sundheds- og pædagogisk personale mulighed for at reagere hurtigt på anfaldet, ligesom det gør behovet for en tæt overvågning mindre. Det giver også personen med epilepsi mulighed for at have en mere fleksibel hverdag, hvor de kan bevæge sig omkring uden ’body guard’"

Astrid Krag pegede også på, at alarm-teknikken kan få en betydning, der rækker ud over at være til stor gavn for patienter og familie: ”Det kan være endnu mere nyttigt, hvis data fra alle enheder indsamles systematisk. Potentielt vil det en gang i fremtiden kunne bruges af forskere til at forudsige nye anfald.”

Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen mener, at epilepsialarmer generelt er en sundhedsteknologi, som det er værd at lægge mærke til: ”Det glæder mig, at Astrid Krag har øje for de hverdagsproblemer og bekymringer, der følger med epilepsien hos både personer med epilepsi og deres nærmeste. Der er brug for bedre og mere fleksible hjælpemidler, der kan gøre hverdagen lettere og give større tryghed og frihed til personer med epilepsi og deres familie," udtaler landsformanden.

IctalCare 365 forventes at komme i handlen i 2013.  Læs mere om alarmen her

(Kilde: IctalCare og Sundheds- og Forebyggelsesministeriet)