27.08.2014

Misbrug af personoplysninger?

En række medlemmer har henvendt sig til Dansk Epilepsiforening og undret sig over en personlig invitation til en informationsmøde arrangeret af Neurologisk afdeling på Roskilde Sygehus, selv om de ikke er patienter på Roskilde sygehus. Dansk Epilepsiforening har set på brevet og ligesom medlemmerne undrer foreningen sig over, hvorledes neurologisk afdeling i Roskilde har erhvervet sig adgang til deres data, og hvordan de har brugt personfølsomme oplysninger i denne sammenhæng.
Derfor har Dansk Epilepsiforening nu kontaktet sygehusledelsen på Roskilde sygehus og bedt om en forklaring på baggrunden for det udsendte brev; herunder svar på om sygehusledelsen mener at man har overholdt gældende regler omkring adgang til og brug af personfølsomme data i denne sammenhæng.
”Det er en ret usædvanlig måde at henvende sig til patienter på, og jeg kunne frygte, at det slet ikke er lovligt,” siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, der ønsker at komme til bunds i sagen. Se brevet fra Neurologisk afdeling på Roskilde Sygehus her Se Dansk Epilepsiforenings henvendelse til sygehusledelsen her Dansk Epilepsiforening vil gerne i kontakt med patienter, som har modtaget brevet. De kan henvende sig på telefon 66 11 90 91 eller mail til Lotteh@epilepsiforeningen.dk (Kilde: Dansk Epilepsiforening)