17.11.2016

Misundelsesværdige norske retningslinjer

Epilepsiforeningen roser de nye norske retningslinjer for epilepsibehandling, der findes på hjemmeside og app

Norge har fået kliniske retningslinjer for epilepsiområdet. Retningslinjerne giver faglige anbefalinger for udredning, behandling og rehabilitering ved epilepsi, og skal sikre kvalitet og lighed i tilbuddene til epilepsipatienter i hele landet.

Norsk Epilepsiforbund er “svært fornøyd” med retningslinjerne, som er blevet gjort lettilgængelige for alle via hjemmesiden epilepsibehanfling.no og en app. I Danmark kan man i Epilepsiforeningen godt forstå nordmændenes glæde:

”Jeg bliver glad over at se den praksistilgang de norske sundhedsmyndigheder har haft til arbejdet med de her retningslinjer. Der er lagt betydelig vægt på at komme hele vejen rundt med anbefalinger omkring udredning, behandling og rehabilitering ved epilepsi, og det er sket på en måde så man ud over solid evidens også inddrager og bruger de betydelige praksiserfaringer fagfolk fra feltet har”, siger Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen: “Den fremgangsmåde kan jeg godt blive helt misundelig på, og jeg synes der kan være god grund til at kigge nøje på om erfaringerne fra Norge kunne være gangbare i Danmark.”

Gennemarbejdet, omfattende og lettilgængelig retningslinje

Epilepsiforeningens sygeplejerske og faglige konsulent Lotte Hillebrandt siger: ”Der er grund til at sige stort tillykke til Norge med deres nye kundskabsbaserede retningslinje om epilepsi! Det her er et virkelig gennemarbejdet og omfattende vejledningsmateriale, der kommer grundigt rundt i alle faser og områder af epilepsien.”

”Retningslinjen er samtidig lettilgængelig, skrevet i et sprog der er til at forstå og let at finde rundt i. Den ligger på en overskuelig hjemmeside med en god søgefunktion og en app til mobiltelefon. Det vil sige at alle; fagpersoner i de sundhedsfaglige, sociale og pædagogiske områder samt – ikke mindst – mennesker med epilepsi og deres pårørende får alle  en samlet ”pakke” et sted, hvor man kan hente værdifuld viden og erfaring.”

”Dette værktøj tror jeg har potentialet til at blive en betydningsfuld løftestang i retning af øget kvalitet og en mere ensartet behandling for epilepsipatienter i Norge. Og jeg kunne bestemt godt ønske mig noget tilsvarende i Danmark; det tror jeg kunne gøre livet med epilepsi lidt lettere for mange.”

Det var Norsk Epilepsiforbund der tog initiativ til udarbejdelsen af de norske retningslinjer gennem dialog med sundhedsmyndighederne. Selve udarbejdelsen af retningslinjerne har været to år undervejs og har været ledet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE), der er Norges svar på Filadelfia. Fagpersoner fra hele landet har været med i arbejdet.

Siden 2012 har Sundhedsstyrelsen i Danmark udformet en række nationale kliniske retningslinjer. De danske retningslinjer er hovedsagelig baseret på hvilken behandling på sygehusene, der har videnskabelig dokumenteret effekt. På epilepsiområdet blev der i 2015 udgivet en national klinisk retningslinje for udredning og behandling af epilepsi hos børn og unge. Den kan du hente som pdf her.

Du kan se de norske retningslinjer på epilepsibehandling.no.

(Kilde: Norsk Epilepsiforbund og Epilepsiforeningen)