13.10.2015

Netværksmøde for forældre

Initiativet "Sundhed i Svendborg", som Dansk Epilepsiforening er med i, står bag en serie netværksmøder for forældre til børn med en kronisk lidelse. Samtidig er der idemøder, hvor børn med langvarige lidelser og deres søskende kan møde andre børn.
Når et barn får en langvarig eller kronisk lidelse påvirker det hele familien. Langvarig eller kronisk sygdom kan betyde mange bekymringer og ændringer, der både påvirker barnets dagligdag, søskende, parforhold og arbejdsliv. Det er baggrunden for projektets netværksmøder, hvor familier med børn med kronisk lidelse kan få en god aften sammen og møde andre familier i samme situation. På møderne vil der også være medarbejdere fra Svendborg Kommune og repræsentanter fra patientforeningerne.

Dato, tid og sted

Der er planlagt tre temaarrangementer. Det første foregår:
Mandag 9. november 2015, kl. 17 – 20 i Frivilligcenter Sydfyn, Havnegade 3A, Svendborg.
Man skal tilmelde sig senest 30. oktober til Louise på: louise.madsen@svendborg.dk eller mobil: 24 45 91 57.
Samtidig og samme steder er der et idemøde for børnene og deres søskende.
Alle skoler har elever, som går i skole med en langvarig sygdom. Nogle har astma, angst eller børnegigt. Andre har diabetes, depression, epilepsi – eller noget helt syvende. Med idemødet giver "Sundhed i Svendborg" børnene mulighed for at møde andre børn og unge (10-16 år) fra Svendborg, der også ved, hvordan det er at gå i skole med en sygdom. Samtidig kan børnene være med til at dele og udvikle gode idéer til, hvordan skoler i Svendborg Kommune kan gøre det nemmere at gå i skole med en sygdom. Der er plads til hygge og sjov – og undervejs serveres aftensmad.

Programmet for netværksmødet 9. november ser sådan ud:

17.00 – 17.10 Velkomst for alle!
17.10 – 18.00 For forældre: ”Muligheder i Svendborg Kommune for familier med et barn med langvarig eller kronisk sygdom” – Lone Milling Berg, sagsbehandler fra Familieafdelingen og Helle Bau, sundhedsplejerske fra Svendborg Kommune.
Idé-café tween og teen (+10 år) ”Hvad er det gode skoleliv med en sygdom for dig? – og hvad siger søskende?” – Charlotte Bredahl Jacobsen, projekt ”Skole for mig”, Danske Patienter.
Frirummet for børn: ”Kreativt værksted” – Her samles mindre børn med langvarig eller kronisk sygdom og mindre søskende i et kreativt værksted. Vi skal tegne, male og lege. (Vi tilpasser aktiviteten efter hvem, der kommer).
18.00 – 18.45 Fælles aftensmad (gratis)
18.45 – 19.30 For forældre: ”Den gode hverdag i familien med et barn med langvarig eller kronisk sygdom” – Mette Feldskov, psykolog fra Rådgivningshuset i Svendborg Kommune.
Idé-café tween og teen (fortsat) Frirummet for børn (fortsat)
19.30 – 20.00 For alle: ”Ikke alene – fællesskab med andre i samme båd” – Susanne Aasholm, daglig leder af Frivillighedshuset, Sonja Bechsgaard, frivillig i Diabetesforeningen og Julie Gad Isager, frivillig i Epilepsiforeningen. 20.00 Tak for i dag!
20.00 – 20.30 Fri caféhygge med mulighed for at tale med hinanden, fagpersoner og diverse patientforeninger.

Der er planlagt tre tema-arrangementer i netværket:

”Når dit barn lever med sygdom” 9. november 2015
”Ung med sygdom – livet skal leves” 1. marts 2016
”Familierne bestemmer” juni 2016 (dato ikke fastsat)
Læs mere her: www.sundhed.svendborg.dk

(Kilde: Sund i Svendborg)