14.10.2015

Bliv ung Frontløber

SUMH (Sammenslutningen af Unge Med Handicap) søger nogle unge ildsjæle i alderen 18-35 år, der vil være med til sætte fokus på inklusion i folkeskolen, og vil gøre skoleelever til aktive medspillere i at skabe inkluderende fællesskaber.
SUMH efterlyser unge frivillige, der vil være Frontløbere til projekt ”Inklusion i Øjenhøjde”. En Frontløber er en ung med handicap, som går foran og gør en forskel som workshop- og oplægsholder.
Som Frontløber får man muligheden for at skabe nye perspektiver på inklusion og ændre elevernes holdninger ved at gå foran som en god rolle-model. Man kommer til at sætte fokus på hvordan alle elever kan være gode kammerater og skabe klassefællesskaber, hvor ingen er ekskluderet eller udenfor.
Som Frontløber får man også et fedt netværk af engagerede frivillige unge med og uden handicap, kompetent uddannelse, løbende supervision og masser af fede oplevelser med skoleeleverne.

SUMHs beskrivelse af en Frontløber:

Du har lyst til at møde skoleelever i øjenhøjde, sætte dig selv i spil og skabe dialog om inklusion, forskellighed og fællesskaber. Tørre oplæg med lange livshistorier og løftede pegefingre bliver der ikke noget af. Til gengæld bliver der masser af skæve øvelser med nysgerrige elever, ping-pong om fordomme og personlige oplevelser, og udfordrende lege med elevinddragelse i fokus. Du kommer til at lave workshops og oplæg sammen med frivillige unge fra Danske Skoleelever – og vi lover, at det bliver fedt!
Du er mellem 18-35 år og har et handicap.
Du har lyst til at sætte dig selv og dine personlige erfaringer med inklusion i spil på en positiv måde.
Du har mod på at afholde workshops for skoleelever på alle klassetrin, og kan tage ansvar for at give eleverne en udfordrende og god oplevelse sammen med en anden frivillig.
Det er en fordel, hvis du har prøvet at facilitetere workshops før, men det er ikke et krav!
Du kan deltage i en obligatorisk uddannelsesweekend den 20.-22. november på Musholm Bugt Feriecenter. Her kan du læse mere om Frontløberne og bl.a. sen film, hvor tre unge fortæller om at være Frontløbere. Hvis du er interessere så skriv hurtigst muligt en e-mail eller ring til SUMHs frivilligkoordinator karen@sumh.dk / tlf. 61677689, hvor du fortæller, hvorfor det lige netop er dig, der skal være Frontløber! Fristen var den den 13. oktober, men prøv og hør om der er ledige pladser.
Den endelige frivilliggruppe sammensættes med en bred repræsentation i handicaptyper og geografi.
Som Frontløber bliver du tilknyttet Sammenslutningen af Unge Med Handicap, som står for uddannelse og koordinering af frivillige Frontløbere i projektet ”Inklusion i Øjenhøjde”. Projektet udføres i et samarbejde mellem Danske Skoleelever og Danske Handicaporganisationer.
(Kilde: SUMH)