Epilepsi Podcasten med Anne Sabers har fokus på epilepsi hos voksne

Overlæge Anne Sabers svarer i Epilepsi Podcasten på både de store og de lidt mindre spørgsmål om epilepsi: Fra årsagen til anfald og problemerne med hukommelsen til hvordan man undgår at bide sig i tungen

I den seneste udsendelse i Epilepsi Podcasten har vi talt med Martin, der fik epilepsi midt i livet. Han fortæller bl.a. om den gang han under et anfald jagtede en mand rundt i en grillbar og om, hvordan epilepsien har ødelagt hans hukommelse.

Hukommelsesproblemerne, som mange med epilepsi oplever, tager vi også op med overlæge Anne Sabers fra Rigshospitalets Epilepsiklinikken. Vi taler også med hende om alle de store og grundlæggende spørgsmål om epilepsi, man som voksen patient stiller sig: Hvorfor får man epilepsi? Hvad er det? Og hvordan slipper man af med det?

Vi tager også flere af de lidt mindre spørgsmål op: Hvorfor bider man sig i tungen, og kan man gøre noget for at undgå det?

Holder af sine patienter

Overlægen fortæller i udsendelsen, at det der tiltrækker hende allermest ved at arbejde med epilepsi, er at hun lærer mennesker at kende og følger dem i mange år:

”Det gør man med epilepsi. Man arbejder sig frem til et behandlingsresultat, og det kan tage lang tid. Når man så er nået frem til et resultat – forhåbentlig anfaldsfrihed – så vil man kende hinanden i alle de år, man er i behandling,” fortæller hun.

For mange af Anne Sabers patienter er den oplevelse gensidig. Bl.a. derfor blev hun for nylig en meget populær modtager af Epilepsiforeningens Epilepsipris 2022 – en pris hun fik for sin mangeårige indsats for at sikre behandling af epilepsi i Danmark på højeste niveau; herunder med særlig fokus på kvinder med epilepsi, der er gravide eller ønsker at blive gravide.

Her finder du Epilepsi Podcasten

Frem over vil du kunne høre alle afsnit af Epilepsi Podcasten her på hjemmesiden og i de fleste af de apps, hvor du normalt henter dine podcast. Det er f.eks. Spotify, Apple Podcast, Google Podcast, Castbox, iHeartRadio, Deezer, Spreaker og Podcast Addict.

Den første udsendelse handlede om epilepsi hos børn, hvor professor Christina Høi Hansen svarede på spørgmål om emnet.