23.04.2013

Ny ungdoms-pjece

"At have epilepsi betyder ikke, at du får et dårligt ungdomsliv." Sådan begynder Dansk Epilepsiforenings nye pjece henvendt til unge, "Ung med epilepsi". Den kan nu fås gratis via Epilepsiforeningens online butik, den kan også ses og hentes på hjemmesidens side om epilepsi hos unge.

Dansk Epilepsiforenings faglige konsulent og sygeplejerske, Lotte Hillebrandt, glæder sig over resultatet: "Det er en pjece, der er blevet efterlyst længe. Jeg synes, det er lykkes at lave en pjece, der henvender sig til en meget bred gruppe af unge med epilepsi – både dem med en svær epilepsi og dem med færre anfald. Og i et lettilgængeligt sprog fortæller den ikke blot om epilepsi og epilepsi-behandling, men kommer også med en masse guldkorn om, hvordan man kan håndtere hverdagen med epilepsi."

"Ung med epilepsi"-pjecen lægger blandt andet stor vægt på det nødvendige i at fortælle sine omgivelser om ens epilepsi for at skabe større forståelse og tryghed hos alle.

En anden vigtig pointe i pjecen er, at man ikke skal lade sig begrænse mere end nødvendigt. For eksempel skal man ikke holde sig fra motionen eller være bange for at have et aktivt kærlighedsliv.
Pjecen er skrevet af neuropsykolog Karin Nørgaard og sygeplejerske Dorthe Møller Schmidt fra Epilepsiklinikken i Glostrup. Med en blanding af forståelse for problemer og løsningsforslag tager de fat om emner som irriterende forældre, prævention, uddannelse, at flytte hjemmefra, kørekort og andre aspekter ved epilepsi.

(Kilde: Dansk Epilepsiforening)