24.04.2013

Valproat kan give autisme

Mødre, der har taget epilepsi-medicinen valproat under graviditeten, har en markant øget risiko for at få børn med autisme. Det viser ny forskning fra Aarhus Universitet.
Forskningen har bl.a. været økonomisk støttet af Dansk Epilepsiforening via Inge Berthelsens Legat. Det er tidligere videnskabeligt dokumenteret, at valproat kan give misdannelser hos børn, men dette er det første større studie, der finder en sammenhæng mellem valproat og autisme hos mennesker.
Forskerne bag studiet har kigget på data fra over 600.000 kvinder, som var gravide mellem 1996 og 2006. De fandt, at gravide, som havde taget valproat under graviditeten, havde en tre gange så høj risiko for at få et barn med autisme sammenlignet med børn, som ikke havde været udsat for valproat i fostertilstanden. Drejede det sig om den sværeste form for autisme, infantil autisme, som diagnosticeres før barnet fylder tre år, var risikoen fem gange så høj, fortæller Aarhus Universitetshospital i en pressemeddelelse.
I pressemeddelelsen siger Jakob Christensen, der er afdelingslæge på Neurologisk Afdeling: "Hvis man som epilepsipatient er gravid eller ønsker at blive gravid, bør man altid tale med sin læge om den medicinske behandling. Man bør spørge til, om der er andre typer medicin, som det ville være bedre at tage i forbindelse med en graviditet."
Valproat forhandles under navne som Delepsine, Orfiril og Deprakine. Læs om epilepsi og graviditet (Kilde: Aarhus Universitetshospital)
Se i øvrigt indslag om problemstillingen fra TV2 Østjylland:Epilepsi-medicin øger risiko for autisme