11.02.2015

Nyt initiativ på epilepsiområdet

Filadelfia benyttede markeringen af den Internationale epilepsidag til at lancere et nyt nyhedsbrev om epilepsi – ”Epilepsi Nyhedsbrevet” – med en tilhørende hjemmeside.
”Nyhedsbrevet skal skabe overblik, opmærksomhed og debat om alt, hvad der sker inden for epilepsi,” skriver adm. direktør på Filadelfia Jens-Otto Skovgaard Jeppesen i velkomstindlægget.​
”Det er vores ambition at samle alle artikler fra nyhedsbrevet på en hjemmeside, som gradvist gerne må blive til et informationscenter for epilepsi,” skriver han også.
Ifølge nyhedsbrevets hjemmeside, er nyhedsbrevet i første omgang udsendt til ”ca. 500 nøglepersoner med betydning for epilepsi.” På hjemmesiden er det muligt at tegne abonnement på nyhedsmailen, der vil blive udsendt seks til otte gange om året, afhængigt af behovet.
Selvom det er Filadelfia, der er afsender og initiativtager, så skal nyhedsbrevet være neutralt. Det skal bl.a. sikres af en ni personers redaktionskomité, der består af læger på epilepsiområdet og interessepolitikere.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, er et af medlemmerne af redaktionskomitéen, og hun udtaler i denne forbindelse: ”Dansk Epilepsiforening er glade for, at en bred gruppe aktører her med Filadelfia i spidsen er gået sammen for både at skabe øget opmærksomhed om epilepsiområdet, og for at øge vidensdelingen fra området med især fagfolk og beslutningstagere. Det er der absolut brug for, så vi hilser initiativet velkommen.”
I det første nummer af nyhedsbrevet har landsformanden bidraget med et debatindlæg skrevet i samarbejde med Helle Hjalgrim, overlæge, klinisk lektor, SDU, formand for Dansk Epilepsi Selskab. De to peger på, at der er god grund til at gøre en langt større indsats for mennesker, der er ramt af epilepsi, og ikke kun de grupper af kronikere, som politikerne indtil videre har peget på i deres sundhedstemaer.
(Kilde: epilepsinyhedsbrevet.dk)