29.03.2011

Og det var Danmark…

Titlen på dette indlæg refererer ikke til det skuffende 1 – 1 resultat mod Norge i weekendens fodbold-landskamp. Næ… det er en henvisning til satirikeren Morten Ingemanns stribe i Ekstra Bladet. Forleden havde han tegnet et ægtepar i stuen – konen med sin computer på bordet, og manden som siger: ”Hvis du modtager en venneanmodning fra Karen Ellemann, Lene Espersen, Lars Løkke eller Pia Kjærsgaard, så accepter den ikke..! Det er en virus, der fjerner din efterløn… stjæler fra de fattige, importere billig arbejdskraft, giver dit barn 32 klassekammerater og sætter grænser for kærligheden..!”

Satire er ofte grovkornet og en karikatur af virkeligheden. Men i Dansk Epilepsiforening forstod vi godt satiren.

Ser vi et år tilbage har det politiske arbejde handlet om besparelser på besparelser. Først kom sagen om det nye loft over kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste. Dernæst en reform af førtidspensionen og fleksjobordningen. Så et udspil om en folkeskole-reform. Alle tre store områder, hvor der lægges op til besparelser, som efter vores vurdering kan få stor negativ betydning for vores medlemmers hverdag og liv.

Men har vi nu ret i det?

Når vi i forbindelse med f.eks. politisk arbejde taler om ”medlemmernes behov” eller ”situationen for medlemmer af Dansk Epilepsiforening”, så taler vi altid ud fra den dokumentation vi har i f.eks. vores medlemsundersøgelser. Medlemsundersøgelser har bare den svaghed, at de tegner et billede af, hvordan virkeligheden så ud i går. Hvis ikke vi sørger for, at vores viden om medlemmernes holdninger er frisk og forholdsvis ny, risikerer vi, at bruge de forkerte argumenter i vores arbejde.

2011 er valgår. På et eller andet tidspunkt udskriver Lars Løkke Rasmussen valg til Folketinget. Derefter får vi en nyt Folketing og en ny regering. Og så går arbejdet med at reformere det danske velfærdssystem for alvor i gang. De næste 4 år kan nemt blive en periode, hvor vi skal til at tænke helt anderledes på, hvem der skal hjælpes med hvad og hvorfor?!

Derfor har vi fra Dansk Epilepsiforening netop inviteret alle, som hos os står registreret med en e-mail adresse til at deltage i en holdningsundersøgelse. Undersøgelsen kommer til at danne grundlag for vores politiske arbejde i et stykke tid frem.

Har du modtaget invitationen, håber jeg, at du vælger at svare for kun med dit svar kan vi få så præcise pejlemærker for vores arbejde som muligt.

Af Lone Nørager Kristensen, formand for Dansk Epilepsiforening