11.08.2015

Operation hos børn

For visse børn med epilepsi kan en epilepsioperation være en god behandlingsløsning, og  intrakraniel  EEG er med til at sikre de gode resultater. Det bekræfter en ny australsk undersøgelse.
Undersøgelsen fulgte op på 55 børn med epilepsi, der blev opereret i årene 1997-2012. 49 af børnene havde intraktabel epilepsi, hvor anfald ikke kan kontrolleres med medicin.
I undersøgelserne før operationen fik 54 af de 55 børn foretaget en intrakraniel EEG, hvor  elektroderne placeres direkte på hjernens overflade, inde i selve hjernen.
Børnene var mellem halvandet og 18 år gamle, da de blev opereret og de havde haft epilepsi siden de var mellem 2 måneder og 15 år.
De samlede resultater viste at  78 % af børnene blev helt fri for anfald, heraf blev 67 procent af børnene også fri  for medicinsk behandling.
Over halvdelen af børnene havde epilepsi på baggrund af en hjernesvulst. Hos dem blev hele 87 procent anfaldsfri, og ud af disse blev 84 % også fri for medicin.
Hos de  børn, som havde epilepsi på baggrund af en medfødt misdannelse af hjernen  i form af cortical dysplasi, blev 56 procent  helt fri for anfald.
Forskerne fremhæver den intrakranielle registrering som en væsentlig grund til de gode resultater, da det var en stor hjælp til at finde området, hvorfra epilepsien udgik. Og de konkluderer, at epilepsioperation kan være en effektiv behandling hos visse børn med epilepsi. Læs mere om epilepsioperationer "Der kunne opereres 400 flere om året." Interview med Sándor Beniczky, der er leder af Epilepsihospitalets neurofysiologiske afdeling (Kilde: Epilepsy Research UK)