Podcast: Er Genetik det nye håb for behandlingen af Epilepsi?

I Epilepsi Podcasten bringer to eksperter emnet gener og epilepsi ned på køkkenbords-niveau, og vi taler om genetikkens muligheder for at forbedre epilepsibehandlingen

Vi har efterhånden haft en del læger og professorer igennem her i podcasten. Når vi spørger dem om fremtiden indenfor behandling af epilepsi, så peger de næsten altid på genforskning.

Men er genforskning det gennembrud vi har ventet på?

Vi taler med professor Rikke Stensbjerre Møller og Trine Bjørg Hammer der er speciallæge i genetik. Vi spørger hvad det egentligt er for noget – og hvordan kan det sådan rent praktisk hjælpe mennesker med epilepsi.

Vi møder også Niels, som har fået sin søn undersøgt af Rikke Stensbjerre Møller. Det viste sig, at han har en genfejl. Det åbner – måske – op for en helt ny behandling. Men det giver også nogle svære spørgsmål at tumle med, for man arver jo sin genmasse fra far og mor. Kan man som far føle skyld over sin søns gener?

Podcasten er lavet af Epilepsiforeningen i samarbejde med Danish Care Technology

Hør den her

Du kan alle afsnit af Epilepsi Podcasten her på hjemmesiden og i de fleste af de apps, hvor du normalt henter dine podcast. Det er f.eks. Spotify, Apple Podcast, Google Podcast, Castbox, iHeartRadio, Deezer, Spreaker og Podcast Addict.

Epilepsiforeningen