23.06.2022

Det kan du forvente dig af Epilepsiforeningen i de næste to år

Hvad kan man forvente sig af Epilepsiforeningen i de kommende to år? Svaret på det spørgsmål finder man bl.a. i den Aktivitetsplan, foreningens landsmøde vedtog i maj måned.

Professionel rådgivning ved Epilepsiforeningens sygeplejerske og socialrådgiver. Formidling af viden og nyheder om epilepsi. Sociale arrangementer. Støtte til forskning. Og interessepolitisk arbejde. Det har været Epilepsiforeningens kernetilbud i dens nu 60 årige indsats for at sikre mennesker med epilepsi og deres pårørende optimale livs- og behandlingsvilkår med færrest mulige barrierer på vejen til det gode liv med epilepsi.

Sådan vil det også være i de kommende år, kan man læse i den Aktivitetsplan, der blev vedtager på Epilepsiforeningens landsmøde i maj.

Behandlingsvejledning, alarmer, unge og pårørende

Når det gælder det interessepolitiske arbejde, bliver der i de kommende år fokus på bl.a. udbredelse af den nye National behandlings- visitationsvejledning for epilepsi, på velfærdsteknologi og epilepsialarmer, og på at forbedre vilkårene for både pårørende og unge med epilepsi.

Hvad velfærdsteknologien angår, så er det et område, hvor udviklingen går stærkt med bedre behandlingsredskaber og hjælpemidler for epilepsipatienter til anvendelse i eget hjem eller på bosteder m.v. Derfor forventer Epilepsiforeningen en øget opmærksomhed omkring velfærdteknologi med virtuelle løsninger, hjemmemonitorering, alarmering v. anfald m.v. Derfor vil Epilepsiforeningen i perioden arbejde for at lovgivningen giver mulighed for at bruge denne teknologi, og at der sikres et entydigt forsyningsansvar, der hvor teknologien kan være til fordel for patienter og pårørende

For nylig offentliggjorde Epilepsiforeningen resultatet af en survey blandt unge og efteråret 2021 kom resultatet af en survey blandt pårørende. Medlemsundersøgelser viste store udfordringer blandt unge såvel som pårørende. I den kommende periode vil Epilepsiforeningen arbejde for at sprede kendskabet til såvel de unges som de pårørendes problemer. Og foreningen vil bruge resultaterne til at bidrage med epilepsivinkler i de lovgivningsmæssige muligheder, der byder sig.

Du kan hente aktivitetsplanen her (pdf)

Epilepsiforeningen